EMOTIONELE KICK-OFF SPRING PERFORMING ARTS FESTIVAL ZET UTRECHT OP ZIJN KOP

EMOTIONELE KICK-OFF SPRING PERFORMING ARTS FESTIVAL ZET UTRECHT OP ZIJN KOP

Gisteravond opende SPRING Performing Arts Festival met een indrukwekkend concert van de populaire Oekraïense band DakhaBrakha; in een stampvolle Grote Zaal van de Stadsschouwburg Utrecht bracht het viertal uit Kyiv een emotioneel muzikaal verslag van de frontlinies met een heldere boodschap; Ukraine will win. Het publiek, soms muisstil, vaak uitzinnig, liet zich meeslepen door een band die de harten van Oekraïne al gewonnen had, maar na gister ook die van Utrecht. De komende negen dagen zijn de voorstellingen van SPRING nog te bezoeken in Utrecht.

Op het podium van de schouwburg beschrijft artistiek directeur Grzegorz Reske in zijn openingswoord waarom SPRING het zo belangrijk vindt om juist met DrakhaBrakha te openen:

“SPRING gaat over experimenteren en risico’s nemen, het gaat over kijken in de toekomst, het gaat over het in twijfel trekken van regels. Het gaat ook over het onderzoeken van tradities en het slaan van bruggen naar het hedendaagse, en het zoeken naar manieren hoe kunst zich verbindt met onze sociale en politieke realiteit.

Precies een jaar geleden stond ik op dit podium. Het festival begon toen in de schaduw van de Russische invasie in Oekraïne. Ik wenste toen dat we zo snel mogelijk artiesten uit Oekraïne naar het festival zouden kunnen halen. Om hun kunst te delen, maar ook om te luisteren en getuige te kunnen zijn van de hedendaagse realiteit in hun land.”

Ook de rest van het programma van SPRING staat boordevol uniek, gelaagd werk, waarmee vaker wel dan niet een sociale of politieke reflectie wordt geboden. Op 19 en 20 mei schetst het Vlaamse duo Jäger & Ooms in Ambient Theatre Fury: The Death of Dialogue and How to Avoid It op grappige wijze een eigenlijk verdrietig beeld van onze moderne digitale samenleving: een wereld waarin we liever naast elkaar praten, dan werkelijk met elkaar communiceren. Een internationaal bejubelde voorstelling van makers die eerder de Mathilde-Horlait Dapsens prijs ontvingen.

Ook Dries Verhoeven maakte onlangs één van zijn meest politieke werken. Dear Beloved Friend,

een livestream te zien in het theater, maar live gespeeld in Nollywood (het centrum van de Afrikaanse filmindustrie), gaat over een werelddeel dat massaal op de vlucht slaat en een ander werelddeel dat zich daar geen raad mee weet.

In Golden Age van Cardellini & Gonzalez krijgen we als publiek een excursie door Hoog Catharijne, waarbij ons beeld van de openbare ruimte en ons winkelgedrag wordt opengebroken. De makers helpen om kritisch te kijken naar onze dagelijkse stappen en keuzes in een wereld die wordt vormgeven door kapitalistische krachten. Ook Ligia Lewis in Still not Still houdt het publiek een spiegel voor, als ze ons confronteert met de illusie van een ‘post-class’ en ‘post-race’ samenleving, in een grootschalige dansvoorstelling over het koloniale verleden.

She was a friend of someone else van het Poolse theatertalent Gosia Wdowik, gaat over vrouwenrechten in Polen en de relatie tussen activisme en burn outs. Met een subtiele choreografie maakt Wdowik een universele waarschuwing voor de noodzaak om democratische waarden te beschermen, maar ook als een portret van uitputting en berusting – als belangrijkste vijanden in haar langdurige activisme.

Het festival wordt afgesloten met de Nederlandse première van MELLOWING, de nieuwste dansvoorstelling van Christos Papadopoulos in samenwerking met Dance On Ensemble, het Berlijnse internationale ensemble van professionele 40+ dansers. MELLOWING is een energiek dansproject dat beweging en samen zijn op het podium viert, maar ook de diversiteit en individualiteit van elke danser omarmt.

SPRING festival is nog te bezoeken in verschillende theaters in Utrecht tot en met zaterdag 27 mei. Bekijk het hele programma hier.

FOTO:©Allard Willemse

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.