Eerste emissievrije theatertour van start met elektrische vrachtwagen

Eerste emissievrije theatertour van start met elektrische vrachtwagen

Dit najaar start het griezelsucces Horror van Jakop Ahlbom Company met een bijzonder spannende primeur: De voorstelling tourt volledig elektrisch.
In een tijd waar emissievrije binnensteden steeds dichterbij komen (1 januari 2025), staat de theaterwereld aan de vooravond van een grote uitdaging om hun transport te elektrificeren. Het theatergezelschap slaat daarom handen ineen met Pieter Smit Groep, de grootste tour supplier in de Europese live-sector. Met deze samenwerking zetten beide partijen de eerste stap naar toekomstbestendig touren.

Eerst zien dan geloven
In de transitie naar emissievrij vervoer zijn er nog veel aannames en mogelijke misvattingen die blijven bestaan zolang er geen praktijkvoorbeelden zijn.
Daarom is er een uitgebreide samenwerking opgezet met het innovatieprogramma van Topsector Logistiek en onderzoeksbureau Districon. Zo wordt de opgedane kennis in kaart gebracht en gedeeld met de podiumsector en de bredere logistieksector.

Opladen naast het podium
Ook de theaters spelen een belangrijke rol in de pilot, zij bieden de oplossing voor één van de grootste uitdagingen: het opladen van de batterij. Overdag, wanneer het theater zelf nauwelijks stroom verbruikt, kan de vrachtwagen met een kabel vanaf het podium geladen worden. ’s Avonds tijdens de voorstelling wordt dezelfde stroomaansluiting gebruikt voor licht en geluid. Dit slimme gebruik van stroom voorkomt problemen met netcongestie en maakt efficiënt laden mogelijk zonder extra belasting van het elektriciteitsnet.

Theater als testplek
Jakop Ahlbom Company heeft zich ten doel gesteld circulair en klimaatpositief te zijn aan het einde van aankomend kunstenplan (2028). Transport is een van de grootste bronnen van uitstoot en met de aankomende zero-emissiezones is dit het ideale moment een concrete oplossing te testen. Daan Stigter, duurzaamheidsmanager bij Jakop Ahlbom Company: ‘In het theater zijn we gewend om telkens iets nieuws op het podium te doen en nu zetten we die kracht in voor innovatie van de hele transportsector. Bij Horror wordt het niet alleen spannend voor het publiek, maar ook achter de schermen angstaanjagend innovatief.’

Lykle Hemminga, Country Manager Pieter Smit Nederland: ‘We zijn trots om samen met Jakop Ahlbom dit avontuur aan te gaan en onze voortrekkersrol te kunnen nemen in het elektrisch touren van theaterproducties. Met deze eerste stap onderzoeken we samen de voor- en nadelen van deze manier van touren zodat we ons op tijd kunnen voorbereiden op de toekomst’.

Share

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.