Een nieuwe toekomst voor M-Lab

Een nieuwe toekomst voor M-Lab

Oorspronkelijke oprichters geven gehoor aan verzoek tot heroprichten M-Lab

Naar aanleiding van het advies voor muziektheater dat de Raad voor Cultuur vorige week publiceerde, is op diverse manieren het gemis van M-Lab als productiehuis voor musical onderstreept. In Het Parool vatte Patrick van den Hanenberg het als volgt samen: “De raad stelt dat experimentele productiehuizen zoals het Amsterdamse M-Lab, dat ten onder is gegaan door gebrek aan subsidie, door de overheid weer tot leven moeten worden gewekt”. Op Social Media bevestigen diverse acteurs, makers, maar ook het musicalpubliek zelf het grote gat dat M-Lab met haar opheffing heeft achtergelaten. Zij roepen op tot het heroprichten van M-Lab.

Nieuw leven voor M-Lab
De oorspronkelijke oprichters Koen van Dijk, Marianne Huibers en Carmen Nicolaï voelen zich hierdoor uitgenodigd de stichting M-Lab nieuw leven in te blazen. “De afgelopen week zijn we overspoeld door hartverwarmende reacties, waaruit blijkt dat de leegte die M-Lab heeft achtergelaten om invulling vraagt. Wij zijn nu de mogelijkheden aan het onderzoeken voor een doorstart van M-Lab.” In de loop van dit jaar hopen zij hun plannen voor een nieuwe toekomst voor M-Lab voor te leggen aan het Fonds Podiumkunsten, om aanspraak te maken op een structurele subsidie in de Basis Infrastructuur.

Ontstaan van M-Lab
M-Lab opende in 2007 haar deuren als productiehuis en theater. M-Lab, naar een idee van Joop en Janine van den Ende, werd in eerste instantie financieel gesteund door de VandenEnde Foundation en de gemeente Amsterdam en later ook door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De artistieke leiding was tot 1 juni 2011 in handen van Koen van Dijk, die van vele producties de regisseur en/of vertaler was. M-Lab moest in 2015 haar deuren sluiten als gevolg van de kaalslag in cultuursubsidie ten tijde van de financiële crisis.

Het succes van M-Lab
In de negen jaar van het bestaan van M-Lab zijn er bijna 40 producties gemaakt, waarvan de meest succesvolle producties met Musical Award onderscheidingen (Into the Woods, The Wild Party, Urinetown en RENT) ook op landelijke tournee gingen. Nieuwe Nederlandse musicals kregen hun eerste podium bij M-Lab; naast De Gebroeders Leeuwenhart en Wintersprookje ook Stationstraat 169 huis en De Boot en het Meisje. Daarnaast kwamen er producties voort uit workshops voor schrijvers, componisten en vertalers. Voor het Sondheimfestival, ter gelegenheid van de 80e verjaardag van Stephen Sondheim, en met name voor de voorstelling Sunday in the Park with George kreeg M-Lab de Prijs van de Nederlandse Theaterkritiek 2010.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.