Een javaanse L’histoire du soldat

Een javaanse L’histoire du soldat

Wieteke van Dort maakt haar comeback in

Een Javaanse L’Histoire du Soldat

Het New European Ensemble presenteert een Javaanse versie van Igor Stravinsky’s L’Histoire du Soldat. De regisseur en choreograaf Gerard Mosterd transformeert deze klassieker tot een theaterstuk, waarin humor, dans, mime, slapstick en muziek samensmelten. De actrice Wieteke van Dort maakt haar comeback in het theater. Zij speelt de verteller in het stuk. Drie van Java’s meest vooraanstaande traditionele dansers nemen de overige rollen voor hun rekening. De beroemde Indonesische schrijver en mensenrechtenactivist Goenawan Mohamad schreef speciaal voor deze productie een nieuwe tekst. Een Javaanse L’Histoire du Soldat gaat in première op donderdag 16 maart in de Koninklijke Schouwburg van Den Haag en is daarna te zien in 20 theaters door het hele land.

Een tijdloos verhaal

Het verhaal is tijdloos. Een arme soldaat is onderweg naar huis. Hij speelt op zijn oude viool. De duivel verleidt hem zijn instrument te ruilen voor een boek dat de toekomstige beurskoersen voorspelt. De soldaat stemt toe en vergaart een fortuin. Maar zijn ziel is hij kwijt, net als zijn zorgeloze bestaan met oprechte vriendschap. Door het wurgcontract met de duivel kan hij de vloek niet ongedaan maken. Hij beleeft bizarre avonturen.

Met L’Histoire du Soldat creëerden Stravinsky en toneelschrijver Charles-Ferdinand Ramuz een revolutionair muziektheaterstuk. Het gaf de aanzet tot nieuw politiek geëngageerd theater. Stravinsky begreep dat zijn stuk ook voor latere generaties relevant zou zijn. Hij stimuleerde theatermakers nieuwe producties af te stemmen op hun eigen tijd en cultuur. Wereldwijd namen theatergroepen deze uitdaging aan. Gerard Mosterd maakte deze eerste Javaanse L’Histoire du Soldat, die drie jaar lang in Indonesië uitverkochte zalen trok. In de voorstelling versmelten Aziatische en Europese tradities. Frans Leidelmeijer, bekend van het televisieprogramma Tussen Kunst en Kitsch, houdt in de meeste theaters een inleiding waarin hij ingaat op de historische en artistieke achtergronden bij deze productie.

FOTO: Joris jan Bos

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.