Edison voor album over seks van mezzosopraan Olivia Vermeulen

Edison voor album over seks van mezzosopraan Olivia Vermeulen

Vandaag maakt de jury van de oudste muziekprijzen in Nederland bekend dat mezzosopraan Olivia Vermeulen een Edison Klassiek 2020 heeft gewonnen in de categorie ‘De Ontdekking’ voor haar eerste soloalbum Dirty Minds. Vermeulen, die geen zin had in de zoveelste klassieke verzameling over vrouwenlevens, koos voor iets wat er nog niet was: een cd met klassieke liederen over seks, waarin de zangeres metaforen voor de liefdesdaad, geslachtsdelen, lust en erotiek expliciet maakt.
Uit het juryrapport: “De opgenomen liederen vormen een zorgvuldig samengesteld boeket met ogenschijnlijk onschuldige teksten met een gemene deler: Vermeulen zingt over seks. Samen met pianist Jan Philip Schulze weet ze humor te verbinden aan sensualiteit, een knappe combinatie in de doorgaans serieuze liedkunst. Vermeulen weet zich daarmee neer te zetten als een fascinerende mezzosopraan met een als het ware ‘gespleten’ persoonlijkheid.”
Olivia Vermeulen: “Fantastisch dat we na de geweldige ontvangst van de cd in februari nu ook een Edison krijgen. Erotische verlangens en trauma’s staan vaak aan het begin van grote kunstuitingen. Maar erotiek mocht in liedjes niet altijd genoemd worden, het gleed weg in subteksten. Wij wilden de intenties en betekenissen van complexe, actuele thema’s als erotiek, lust, seks, macht en geweld, prostitutie en moord, en alle spanningen daartussen, juist naar voren halen.”
Over Dirty Minds:Op 25 februari 2020 vond in het Concertgebouw in Amsterdam de officiële presentatie plaats van Dirty Minds, de cd die Vermeulen samen met de Duitse pianist Jan Philip Schulze opnam en uitbracht bij Challenge Records International.Zowel Vermeulen als Schulze zochten naar wat spannenders dan de zoveelste Frauenliebe und -lebenregistratie of andere ‘tophits’ uit het liedrepertoire. Waar in hiphop, rap of popsongs met zeer grote regelmaat explicitiete seksscenes bezongen worden, gingen ze op zoek naar seks in klassieke liederen, waar het thema vaak verholen aanwezig bleek.Ze verdiepten zich in zeer breed repertoire van Purcell, via Schubert, Schumann en Debussy tot het hedendaagse Berlijnse cabaretduo Thomas Pigor en Benedikt Eichhorn. Ze combineerden ernst met humor en kozen voor verschillende genres. In Schönbergs ‘Der genügsame Liebhaber’ liggen de metaforen voor de geslachtsdelen en de liefdesdaad er duimendik bovenop, ‘Sex’ van Pigor en Eichhorn is een pleidooi voor de daad zonder enige hofmakerij en relatiegedoe en in Schuberst ‘Heidenröslein’ gaat het om een pure verkrachting. Samen selecteerden ze 21 liedjes voor de cd, die eerder dit jaar de prestigieuze Preis der Deutschen Schallplattenkritik kreeg, en ook genomineerd is voor een ICMA 2021.
Over Olivia Vermeulen:Olivia Vermeulen is een internationaal veel gevraagde operazangeres. Ze zong onder andere bij de Opéra National de Paris, de Berliner Staatsoper, bij De Nationale Opera en zal volgend jaar haar debuut maken bij de Opera in Zürich. Ze trad op met veel van ‘s werelds meest vooraanstaande orkesten, waaronder het London Symphony Orchestra, Berliner Philharmoniker, het Radio Filharmonisch Orkest, het Freiburger Barockorchester, Ensemble Modern en Camerata Salzburg. Daar zong ze onder leiding van vooraanstaande dirigenten als Philippe Herreweghe, Pablo Heras-Casado, Daniel Harding, René Jacobs, Masaaki Suzuki, Frans Brüggen en Iván Fischer. Olivia groeide op in een klein dorpje in de Betuwe en kwam na enige omzwervingen terecht in Berlijn, waar ze zang studeerde en daarna in de operastudio van de Komische Oper Berlin haar eerste rollen zong. Op dit moment woont ze met haar man (theaterregisseur en intendant aan het Schauspielhaus Zürich) en twee kleine kinderen in Zwitserland, van waaruit ze over de hele wereld reist voor haar optredens.Haar recente opname van Mozarts Grote Mis in C Minor kreeg veel prijzen en lovende kritieken in binnen- en buitenland (Masaaki Suzuki, Bach Collegium Japan, BIS Records 2016). Haar laatste cd-uitgave van G.F. Händels versie van Didone abbandonata (Deutsche Harmonia Mundi / SONY 2018) werd wereldwijd ook zeer positief ontvangen.Volgend jaar staat een nieuw album bij het label Challenge Records op de agenda.

FOTO: ©Felix Broede

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.