Disney’s AIDA raakt de juiste noot

Disney’s AIDA raakt de juiste noot

Recensie: Mieke van der Raay

Foto’s: Robin Swiers

Zondag 23 april was de wereldpremière van Disney’s AIDA, in een nieuwe versie, in het AFAS Circustheater Scheveningen. 

De musical was tussen 2001 en 2003 bijna twee jaar lang te zien in het Circustheater. Het spektakelstuk was toen een groot succes. Tijdens 648 voorstellingen zagen meer dan 1,2 miljoen mensen de voorstelling met in de hoofdrollen onder anderen Carolina Dijkhuizen, René van Kooten en Antje Monteiro.

Aida is een tragisch verhaal dat zich afspeelt in het oude Egypte. De Egyptische kapitein van het leger Radames ontmoet Aida bij een groep gevangen genomen vrouwen uit Nubië. Hij weet niet dat zij de dochter van de Nubische koningin Kandake is. Hij besluit haar als bediende aan zijn verloofde Amneris (dochter van de farao) te geven. Te midden van de spanningen tussen de nationaliteiten ontstaat er ook een beladen driehoeksverhouding tussen Radames, Amneris en Aida. De farao heeft een huwelijk tussen Radames en Amneris aangekondigd, maar Aida en Radames worden verliefd op elkaar, terwijl Aida verscheurd wordt door een innerlijke tweestrijd; haar liefde voor Radames wordt gezien als een verraad van haar eigen land en volk.
De nieuwe versie van Aida is een update van de bekende en bekroonde voorstelling over de liefde tussen een Egyptische kapitein en een Nubische prinses. De hoofdrollen in deze Nederlandse versie worden gespeeld door Gaia Aikman, Naidjim Severina en April Darby.

De muziek in AIDA behoort tot de meest iconische uit de musical historie. De samenwerking tussen Elton John en Tim Rice, die zich lieten inspireren door de gelijknamige opera uit 1871 van de grote Italiaanse componist Giuseppe Verdi, leidde tot een reeks liedjes, die ook in de Nederlandse vertaling prachtig klinken en hun grote zeggingskracht behouden: Ergens in de sterren, Te ver gegaan, Gezegend Nubië, Vergeet hem.

Ik ben waarschijnlijk één van de weinige mensen die de eerste versie nooit gezien heeft. Maar ik had al verhalen gehoord dat dit de musical is die je gezien móét hebben. En ik heb inderdaad genoten van de passie en energie. Ik werd vanaf het eerste moment meegenomen in het oeroude verhaal van liefde, macht en verraad. Het is het wel bekende liefdesverhaal, maar het weet je tot op je bot te raken. De meermaals bekroonde muziek van Elton John en Tim Rice is geniaal. De nieuwe versie van AIDA is nóg meer kracht, kleur en vol passie. Voeg daarbij de sterke cast ‒ met in de hoofdrollen Gaia Aikman als Aida, April Darby als Amneris, Naidjim Severina als Radames, Robin van den Akker als Zoser, Qshans Thodo als Mereb en Joanne Telesford als Kandake.
April bewijst maar weer eens dat ze van wereldklasse is, ze zingt de sterren van de hemel en is gewoon een klasse apart. Gaia geeft je meermaals kippenvel, zo mooi en innemend is haar spel en zang. Naidjim houdt zeker stand tussen deze twee supersterke zangeressen, hij is de verbindende factor in het geheel. Er is geen decor, wat in het begin echt wennen is, maar de schitterende lichteffecten en wat ze doen met enorm grote doeken is geniaal gevonden. Dan nog de kostuums: wow,  wat mooi gemaakt, er is duidelijk veel aandacht aan besteed om het passend te maken in de voorstelling. De liedteksten zijn poëtisch, de dialogen zijn direct en soms vlijmscherp. De choreografieën van het ensemble zijn strak, energiek en origineel.

De nummers die mij het meeste raakten waren ‘Te ver gegaan’ en ‘Ergens in de sterren’. 

Aïda, de musical vol intriges, hartstocht en verraad weet te boeien van het begin tot het eind. Het is een enerverende show met mooie kostuums, kleurrijke decors, heftige dramatische scènes en goede muziek. De acteurs weten met hun spel een indrukwekkende voorstelling neer te zetten over een onmogelijke liefde.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.