Dilan Yurdakul komt met Alter naar Den Haag

Dilan Yurdakul komt met Alter naar Den Haag

FOTO:©Isabelle van Putten
In Alter verbindt Dilan Yurdakul haar familieverhaal met haar eigen verleden, heden en toekomst. Ze onderzoekt het leven in twee werelden: het denken en voelen op twee manieren en de verwarring die dat teweegbrengt. Dilan zoomt in op de strijd die ze als nazaat van de Turkse migrant levert, om de onverwerkte trauma’s van gebroken ouders en grootouders te overwinnen en zo dichter bij zichzelf te komen. En hoe staat zij als derde generatie migrantenvrouw tegenover het moederschap, wat wil ze doorgeven? Wat neemt ze mee en wat laat ze achter, wat is er gewonnen en wat is er verloren?    “Ik ben niet wat mij overkomt, ik ben wat ik koos te worden.”   Dilan probeert een lijn te trekken tussen haar eigen verhaal en de geschiedenis van haar familie. Baba, papa, die zijn dorp in Turkije de rug toekeerde. Babaanne en anneanne, beide oma’s, die zich volledig opofferden voor het gezin. Anne, haar moeder, die in verwarring is tussen het kiezen voor haar vrijheid en de opoffering voor haar gezin. En dede, opa, die zegt: ‘Jij en ik Dilan, wij voelen dezelfde pijn.’ De pijn wanneer je jezelf niet langer in je familie herkent. Dilan onderzoekt welke ‘alters’ ze met zich meedraagt en hoe ze haar leven verder moet vormgeven, want anders dan degenen die haar zijn voorafgegaan, kan zij bewust haar eigen toekomst bepalen.
Over Dilan Yurdakul
Dilan Yurdakul (1991) actrice, schrijfster en theatermaakster. Bij Likeminds maakte ze de solovoorstellingen Door de schaduw heen en Niet gezien, niet gehoord. Dit voorjaar kwam haar debuutroman Maskerziel uit en momenteel is ze te zien in de bioscoopfilm De jacht op Meral Ö, gebaseerd op de toeslagenaffaire, waar ze de hoofdrol in speelt.   In de Videoland-serie Bonnie & Clyde, waarvan ze tevens de bedenker en medeschrijver was, speelde ze ook de hoofdrol. Ze speelde voor NTGent in de voorstelling Sneeuw onder regie van Luc Perceval en in Wie is bang van Tom Lanoye. Ook speelde ze jarenlang de rol van Aysen in GTST.   Dilan Yurdakul is vanwege haar achtergrond geboeid door de wrijving tussen vrijheid en identiteit, tussen autonomie en gemeenschap. In haar werk onderzoekt ze de menselijke staat en staan familie, patronen, migratie en wording tot Het Vrije Zelf centraal.
Credits   Concept, tekst en spel Dilan Yurdakul
Muziek Alper Kekeç en Barbaros Bozkir
Compositie Barbaros Bozkir
Regie Julie van den Berghe
Dramaturgie Aukje Verhoog
Scenografie Marjolijn Brouwer
Fotografie posterbeeld Isabelle van Putten
Posterontwerp Studio Bas Koopmans
Share

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.