De vergeten Twentse Lente een verhaal dat verteld MOET worden

Recensie en foto’s: Mieke van der Raay

Op een aparte en unieke locatie in een hangar van vliegveld Twente in Enschede was zaterdagavond 29 april de première van De Vergeten Twentse Lente.

Na ‘Hanna van Hendrik’ komen initiatiefnemer Johanna ter Steege (o.a. Spoorloos en De Beentjes van Sint-Hildegard), geboren en getogen in Twente, en regisseur Liesbeth Colthof (gelauwerde toneelregisseur in het binnen -en buitenland) nu met een verhaal wat voor velen van ons niet echt bekend is, maar voor de mensen in en om Twente in het geheugen gegrift staat. Een waar theaterspektakel, waar je nog dagen over na blijft denken.

Het verhaal speelt zich af in een hedendaags Twents dorp dat wordt verrast door een schitterend geschenk. Ze krijgt de beschikking over een erfenis van tientallen miljoenen euro’s. Het is aan de nieuwe burgemeester, Fenna (gespeeld door Johanna ter Steege), de taak dit geld te verdelen. Dan blijkt dat de erfenis rechtstreeks te maken heeft met de oorlog en de April-meistaking die op 29 april 1943 ontstond bij de Stork-fabriek in Hengelo. Alle verhoudingen in het dorp komen op scherp te staan. Wie heeft recht op het geld en wie zeker niet? De rust in het dorp lijkt voorgoed verstoord.

Het heden en het verleden vloeien feilloos in elkaar over. Veel verhaallijnen spelen door elkaar, maar toch is het verhaal goed te volgen. Je zit vanaf het eerste moment in het verhaal. We zien hoe Fenna terugkeert naar haar geboortedorp, waar zij jaren niet geweest is. Ineens is ze daar nu burgemeester. De verhouding met haar moeder en broer is nu niet echt goed te noemen. Vooral omdat Fenna jaren niets van zich heeft laten horen. Fenna is het dorp ontvlucht omdat ze niet meer om kon gaan met het feit dat haar moeder de gebeurtenissen in de oorlog niet kon loslaten. Als op een dag de Amerikaanse Benjamin (gespeeld door Rabbi Jallo) naar het dorp komt, met het grote nieuws dat zijn oma een erfenis van 50 miljoen euro achterlaat aan het dorp staan de verhoudingen in het dorp pas echt op scherp. Vragen die volgen zijn waarom krijgt het dorp dit bedrag, maar nog beter wie mag dit bedrag verdelen en wie krijgt wat? Vanaf dit punt in de voorstelling zien we terugblikken naar het verleden van diverse inwoners van het dorp.

Er zijn negen hoofdrolspelers. Zij worden ondersteund door veel leden van plaatselijke amateurtoneelverenigingen en vele vrijwilligers die alles in goede banen leiden. Het hele stuk zit vol met prachtige nummers, geschreven en gecomponeerd door Helge Slikker en Boudewijn de Groot. Roosmarijn Luyten en Lucretia van der Vloot zingen de nummers met een gevoel van het verhaal als achtergrond. De rol van Roosje/Willemien werd gespeeld door Isabel Merbis, zei is 1 van de vijf jonge meisjes die deze rol delen. Het is een opvallend en talentvol meisje, dat duidelijk nergens bang voor is. Wat valt er nog over Laus Steenbeke te vertellen, deze man is gewoon geniaal. Hij speelt zijn rol zo bewonderenswaardig en indrukwekkend, dat je gewoon respect voor die man hebt. Hij heeft lappen tekst, waar je u tegen zegt.

Het decor, daar raak ik niet over uitgesproken, want er zijn maar liefst 3 verschillende decors. De eerste acte zit je in een hangar, de tweede acte verhuizen we met het publiek naar een andere hangar, om ergens tegen het einde met zijn allen naar een derde hangar te gaan, voor een spectaculair slot.

Ik heb het gevoel dat ik zoveel gemist heb van de voorstelling, omdat er zoveel te zien en te horen was. Het decor was ook enorm breed, daardoor kon ik niet goed zien wat er aan de zijkanten gebeurde. Wat voor mij ook een probleem was, is dat ik niet echt alles verstond, daar de voorstelling in het Twents dialect gespeeld wordt.

Er zijn van die verhalen die absoluut niet verloren mogen gaan, zo ook dit verhaal. Het moet gehoord en zeker niet vergeten worden. De voorstelling heeft een grote indruk bij mij achtergelaten, waardoor ik zeker meer achtergrondinformatie ga zoeken. Dat is de kracht van deze voorstelling. Naderhand wil je meer weten dan wat hier verteld wordt. Toch leert het ons ook dat we heden ten dagen dit soort voorstellingen nodig hebben om onze neus op de feiten te drukken en echt van het verleden te kunnen gaan leren.

Cast: Johanna Ter Steege, Stefan de Walle, Laus Steenbeeke, Roosmarijn Luyten, Lucretia van der Vloot, Rabbi Jabbi, Wietse Stuiver, Roleyen Tielman en Giulia Radulescu.

De Vergeten Twentse Lente speelt nog tot 18 juni in Enschede. Kaarten kunnen worden besteld op www.devergetentwentselente.nl