De stille stad; synergie van muziek en beeld in optima forma

Recensie: Martijn van Vuuren

Op zondag 26 september zag ik in Focus Arnhem een unieke vorm van film/muziek.

De stille stad is eigenlijk een ouderwets en vernieuwend concept in één. Al vanaf het begin van de 20ste eeuw bestaat het fenomeen van de ‘stomme film.’ Zwart wit films die in een bioscoop werden voorzien van live muziek door een pianist of soms zelfs een klein orkest. Sinds 1927 is deze vorm van film, door de komst van de geluidsfilm, naar de achtergrond verdwenen.

Tamara Laverman heeft met ‘de stille stad’ laten zien hoe jammer dat eigenlijk is.

Tamara Laverman heeft naast haar pianostudie aan het ArtEZ gestudeerd aan het CoPeCo (Contemporary Performance and Composition). Dit is een interdisciplinair masterprogramma waarbij de focus ligt op hedendaagse klassieke/experimentele concerten, compositie, electronica, improvisatie en creatie. Al deze disciplines heeft Laverman weten te verwerken in dit vernieuwende concept.

Tijdens de lockdown van de Corona pandemie heeft Laverman op een intrigerende manier de stille stad in beeld gebracht. Overal ter wereld waren de straten stil en dat bracht menigeen tot bezinning. De focus werd gelegd van de mensen naar de stad zelf, de natuur, de architectuur ofwel de schoonheid van de verlatenheid. Verwacht daarmee geen lege winkelstraten of pleinen, of dronebeelden van de grote stad maar juist de details. Van het afval in de vijver tot de texturen en patronen van de stad.

Door deze mystieke beelden heen zie je een vrouw zwerven door de stad, dwalend door haar gedachten, zoekend naar …… dat mogen we als kijker zelf invullen.

Onder deze beelden is live muziek te horen van pianiste Hanke Scheffer die de muziek op een zeer gevoelige en soms krachtige manier ten gehore brengt en de mezzosopraan Berber Vis. Vis zingt met haar prachtige heldere stem zeer mooi ten dienste van de beelden. Het zijn klassieke, romantische en hedendaagse werken die qua sfeer en thematiek perfect aansluiten bij de beelden en de gevoelens en emoties van afgelopen jaar.

Deze samenwerking tussen de beelden en de muziek maakt deze productie tot de indrukwekkende voorstelling die het nu is.

Zowel de beelden zonder de live muziek als de live muziek zonder de beelden zouden niet half zoveel indruk maken als de samenwerking tussen beide. Het is een synergetische samenwerking waarbij het eindresultaat meer is dan de optelsom der delen. 1+1=3!

De film laat je bezinnen. Laat je terugkijken naar een tijd waarin de stilte van de stad symbool stond voor de vele levens die even stil werden gezet. En in een tijd waarin de wereld langzamerhand weer vol loopt en we terugvallen in een leven vol beweging en hectiek, is het mooi om je gedachten eens te laten gaan naar de pracht en de kracht van de stilte.