De nieuwe kleren van de Keizer; ijdelheid is van elke tijd

Recensie: Manuela de Rooij

Op zondag 9 Oktober 2016 ging in theather De Purmaryn in Purmerend “De nieuwe kleren van de Keizer” de musical in première. Het is een hedendaagse versie op het welbekende sprookje van Hans Christian Andersen, afkomstig uit 1837.

Verhaal:

Alfons wordt geplaagd op het schoolplein. Hij mag niet meespelen met de anderen. Ze vinden zijn kleding niet ‘hip’ genoeg.
Verdrietig blijft hij alleen achter en dan begint hij te fantaseren dat hij alles heeft wat zijn hartje begeert…
Opeens is hij Keizer! Met een groot paleis, een heleboel vriendjes, personeel dat alles doet wat hij hen opdraagt en geld genoeg om te kopen wat hij maar wil! Zijn grootste passie is mooie kleren. Ook al zeggen de mensen om hem heen dat hij ook aan andere dingen zijn geld moet uitgeven, doet hij alleen waar hij zin in heeft. Maar of hij daar gelukkig van wordt?
De voorstelling begint eigenlijk al een beetje voor hij goed en wel start. In de foyer, waar je al een uur van tevoren naar binnen kan, kun je je laten schminken, je kunt speelgoed van de voorstelling kopen, er is een voorleeshoek gecreëerd. Ook kun je een tekening maken en kijken of deze als winnende tekening wordt gezien aan het einde van de show.
De musical voorstelling zelf wordt gehouden in een klein zaaltje, met eveneens een kleine setting. Attributen worden ter plekke tijdens het spelen verschoven om een andere plaats te laten zien. Keizer Alfons, gespeeld door Sabrine Hallewas, is in deze vernieuwde versie van het sprookje, vriendjes met Roodkapje (Quinty Appel). Roodkapje speelt hierin erg verwend. Alles is teveel en niet leuk of lekker en is gevaar om in therapie te belanden en in huilen uit te barsten. Leuk bedacht.
In de hoek van het podium staat een hoge stoel, waar de gehele voorstelling een vrouw in zit te breien (Masha Bakker). Ze wordt voorgesteld als de overleden moeder van Alfons en gaandeweg de voorstelling heeft Alfons contact met haar.
Hedendaagse taal (zoals ‘vet’ en ‘chill’) wordt afgewisseld met ‘volwassen’ normen en waarden, zoals wanneer het geld op is en hoe de jeugd van tegenwoordig veel brutaler en soms gewelddadiger is dan vroeger, door alle computerspelletjes. Dit alles met 8 liedjes erin verwerkt.
De kleermakers uit het sprookje worden in deze voorstelling gespeeld door broer en zus Engelien (Käthe Staallekker) en Huupke (Brian Verhagen), die altijd slechte een gemene dingen doen en zich dus voordoen als kleermakers voor de Keizer.
Het publiek was verdeeld met heel veel kinderen, maar desondanks was het op de juiste momenten gewoon stil, oftewel de kinderen konden het stuk goed volgen. Ook wordt het gehele publiek bij het stuk betrokken, om ‘al het volk’ te spelen die de nieuwe kleren komen bekijken. Na de ondergoedscene wordt op humoristische wijze ‘De Keizerblues’ gezongen.
Vlak voor het einde komt de grootmoeder van Roodkapje ook nog eventjes het podium op om te vragen waar haar kleindochter blijft met koekjes.
Aan het einde van de voorstelling wordt de winnaar bekend gemaakt van de tekening en de winnaar krijgt als prijs de teddybeer van de Keizer die hij vrijwel de gehele tijd gebruikt en waar hij erg gehecht aan is. Eenmaal terug in de foyer, mogen alle kinderen op de foto met de cast.
Andere rollen worden gespeeld door: Hans Langhout (de kamerheer), Roland Posthuma (min. van Financien) en Jorgen Veninga (Wachter/Kok)
Het was een zeer geslaagde première en superleuk voor de kinderen ook.
De nieuwe kleren van de Keizer speelt nog tot zondag 5 Maart 2016.
hart heelhart heelhart heelhart heel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.