De muziek dirigeert in De Schippers van de Kameleon

Recensie: Marielle Hoexum

Op dinsdagavond 18 oktober ging in De Harmonie in Leeuwarden De Schippers van de Kameleon ‘met de muziek mee’ in première. Na de vele boeken, films en een serie staan Hielke en Sietse nu op de planken met een nieuw avontuur. Vanuit mijn jeugdsentiment voor de boeken en de films en de frequente bezoekjes aan kameleondorp keek ik uit naar de voorstelling. Daarbij was ik vooral nieuwsgierig naar het nieuwe verhaal en wat Hielke en Sietse daarin meemaken. In het verhaal ontstaat enige onrust in Lenten. Er wordt gestolen volgens agent Zwart. Daarnaast zijn er twee mysterieuze bezoekers in het dorpje gesignaleerd. De dirigent Antonius Demesmaeker en een geheimzinnige waarzegster. Op een muzikale reis kom je er al snel achter wat de dirigent van plan is. Ondertussen komt de muziek tot leven in het dorp en daarnaast is er ook nog wat afleiding voor Hielke en Sietse in de rol van de slimme Sara. Het is maar de vraag of dat allemaal wel goed komt.

Bij de start van de voorstelling duik je meteen vol in het verhaal doordat agent Zwart, gespeeld door David van den Tempel, de zaal binnenloopt met zijn fluitje. Vanuit daar blijft er een heerlijk tempo in de voorstelling waardoor je je geen moment verveelt. De opbouw is heerlijk en de interactie met het publiek is precies voldoende om de kinderen in de zaal te betrekken, maar niet te veel onrust te geven. Het verhaal is spannend, grappig en lekker afwisselend. Er zit ook zeker veel humor in voor de ouders en andere volwassenen in de zaal. Hetzelfde geldt voor de muziek geschreven door Fons Merkies en Jeroen Sleyfer. Eigenlijk maakt de muziek voor mij de voorstelling echt tot een geheel. De nummers zijn heerlijk om naar te luisteren en de teksten zijn zeer begrijpelijk en verhelderend voor het verhaal. Mijn persoonlijke favoriet was de ode aan de kaas. Dat nummer zou ik graag aan mijn vaste playlist toevoegen.

Toch zouden de liedjes niets zijn als deze niet meesterlijk worden uitgevoerd. De gehele cast, bestaande uit Alfred van den Heuvel (dirigent), Calvin Kromheer (knecht Gerben), David van den Tempel (agent Zwart), Sofia Ferri (de waarzegster), Sterre Schaasberg (Sara) en Joris Braster (Hielke & Sietse), brengt de muziek vocaal zeer sterk. Daarnaast ondersteunen ze de muziek ook met instrumenten die in de vorm van voorwerpen tot leven komen. De kaas spreekt trommel, de fluit dwarsfluit, de tuba een klein toetertje. Klinkt gek he? Toch zijn de dialogen met deze voorwerpen zeer overtuigend. Je kan altijd wel invullen wat het voorwerp te zeggen heeft. Ook het spel van alle acteurs is fantastisch. Er lijkt een heerlijke balans en respect te zijn tussen de spelers waardoor iedereen de ruimte krijgt om op zijn best te stralen.

Het decor van de voorstelling laat de liefde voor Friesland zien én is multifunctioneel door de huisjes waar men alle kanten mee op kan. De verdere techniek is niks op aan te merken. Het is duidelijk vakwerk. Ook in de kleding is kwaliteit te zien. Het is fijn dat op een hele functionele manier duidelijk wordt wanneer Hielke en wanneer Sietse op het podium staat. Al met al is met de schippers van de kameleon een nieuwe sterke kindervoorstelling in het theater te zien. Ik kan iedereen die de tweeling ook maar een beetje kent aanraden om deze voorstelling te bezoeken. Ken je ze nog niet? Ga dan toch ook! Je leert ze snel genoeg kennen. Meer informatie op: https://www.homemadeproductions.nl/kameleon/index.html