Recensie: Mieke van der Raay
Foto’s: Stephan Markus
Op donderdag 12 september vond de feestelijke voorstelling van De Mol en de Paradijsvogel plaats in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Deze productie, die vorig jaar al uitverkochte zalen trok en lovende recensies ontving, is terug. De musical was genomineerd voor maar liefst zeven Musical Awards, waarbij Laus Steenbeeke werd bekroond met de prijs voor ‘Beste mannelijke hoofdrol in een kleine musical’. De Mol en de Paradijsvogel tourt van 11 september tot en met 20 oktober door heel Nederland.
Deze musical vertelt het levensverhaal van Albert Mol, die in 1969 tijdens een interview met Koos Postema in het programma Een groot uur U openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkwam. Hoewel Mol een pionier was, is hij nooit uitgegroeid tot een groot icoon voor de homogemeenschap. In deze productie van Opus One, geschreven en geregisseerd door Daniël Cohen, wordt zijn verhaal verweven met dat van Wassim, een jonge Syrische vluchteling en drag artist.
Wassim, gespeeld door Silvan Elkattabi, hoopt in Nederland een nieuw leven op te bouwen, maar merkt al snel dat de realiteit anders is. De musical laat zien dat er in de afgelopen 50 jaar weinig veranderd is in het zogenaamd liberale Nederland. De strijd die Mol in zijn leven voerde, herhaalt zich in het leven van Wassim.
In zijn nadagen zien we Albert Mol (vertolkt door Laus Steenbeeke), die tijdens een slapeloze nacht al zijn spullen en herinneringen bij het grofvuil zet. Deze herinneringen flitsen als een spiegel aan hem voorbij. Zo wordt zijn moeilijke relatie met zijn moeder Miep (gespeeld door Renée de Gruijl) belicht, evenals zijn eerste liefde Fijn Nijhoff en zijn korte huwelijk met Luce Bor, waarmee hij een dochter kreeg. Ook zijn grote liefde Geurt (Milan van Weelden), met wie hij 30 jaar samen was, en zijn vriend en collega Wim Sonneveld (Frans Mulder), die zijn geaardheid verborgen hield, spelen een belangrijke rol.
Naast Mol’s levensverhaal zien we Wassim’s strijd. Hij krijgt afkeuring te verduren, zelfs van het homostel Bob en Leo, die hem aanvankelijk hielpen bij zijn asielaanvraag. In een koortsdroom ontmoet Wassim in de donkere straten van Amsterdam een man genaamd Albert, waardoor de twee verhalen samenkomen.
De cast is indrukwekkend, met Laus Steenbeeke die schittert in zijn rol als Albert Mol. Hij laat niet enkel de karikatuur zien, maar toont de mens achter de flamboyante verschijning. Silvan Elkattabi straalt elegantie uit in zijn rol als Wassim en brengt de kwetsbaarheid van zijn drag-personage overtuigend over.. Het ensemble, bestaande uit zes mannen (Rick Bok, Brecht Coppens, Ward van Klinken, Niek van der Deijl, Wouter Tibboel en Mats van Klinken), is sterk, zowel vocaal als in de dansscènes. Het nummer over café Krokodil vormt daarbij een hilarisch hoogtepunt.
De muziek, gecomponeerd door Jan Groenteman en Ezra van Nassauw, varieert van oud-Hollandse revue tot jazz en bevat tragische ondertonen. De Mol en de Paradijsvogel is vakmanschap van hoog niveau, met een perfecte balans tussen lach en traan. De voorstelling benadrukt het blijvende belang van acceptatie voor gender en ras en laat een diepe indruk achter. Iedereen zou deze voorstelling moeten zien.