De Meisjes met de Wijsjes spelen met de Nederlandse taal

In het Zaandamse Zaantheater was afgelopen zaterdag de première van ‘Moerstaal’, van de Meisjes met de Wijsjes.

De kleine zaal van het theater was bijna helemaal gevuld, met vrienden, familie, pers en andere genodigden. Met hun eerste theatervoorstelling ‘TEGELTJESWIJSHEID’ veroverden de Meisjes met de Wijsjes het hart van menig theaterbezoeker. In hun tweede voorstelling MOERSTAAL hebben de woorden een andere volgorde gekregen en zijn de liedjes nog brutaler.

De Meisjes met de Wijsjes is een Nederlandse vocalpopgroep die sinds 2015 de harten van het publiek verwarmt met vierstemmige versies van bekende Nederlandse nummers. Arianne Abbestee, Simone Breukink, Tessa Jimmink en Fardoe Swaanswijk zijn de meisjes met de wijsjes, Alle arrangementen zijn van eigen hand, wat bijzondere en verrassende creaties oplevert, die met een knipoog naar theatervak – en nu dus ook de taal – worden uitgevoerd.

Ze hebben niet veel nodig; enkele metalen tonnen en vier metalen tafels, om een geheel eigen voorstelling neer te zetten. Ze goochelen met de taal. Spreekwoorden en gezegden vliegen je om de oren, al dan niet in correcte volgorde. De meisjes praten en zeggen veel, met een lach en een traan. Ze hebben hilarische sketches, deze zijn zo divers, van een begrafenis scene, naar een lingo spel, tot een sketch met typische vrouwen attributen. Maar weten ze je ook te ontroeren, vooral met het prachtig gezongen nummer ‘Omarm’ (origineel van Blof) waarbij de Meisjes tolken in gebarentaal. Ze staan bekend om hun unieke vierstemmige sound en nu bewijzen ze weer dat ze hier toch wel de beste van Nederland mee zijn. Ze passen qua stem perfect bij elkaar, vullen elkaar perfect aan. Martijn Bos staat als enige man op het podium zijn mannetje, hij is niet alleen de muzikant, maar wordt bij sommige sketches betrokken. Hij is een fantastisch goede muzikant en verdient het door de dames in de spotlight gezet te worden.

De voorstelling is een sprankelend, fris en krachtig geheel, met Nederlandse liedjes in een geheel nieuw modern jasje. Ze blazen je gewoon omver, met hun kennis van de taal. Weten je te ontroeren, maar weten ook op onnavolgbare wijze je aan lachen te maken.

Je komt gewoon gegarandeerd vrolijk buiten en ik weet zeker dat je nog dagen napraat over deze totaal omvattende voorstelling.