De Leeuw Producties blaast publiek weg met eigen versie van Cabaret de musical

De Leeuw Producties blaast publiek weg met eigen versie van Cabaret de musical

Recensie: Martijn van Vuuren
Foto’s: Wessel Donkervoort / Daan van den Broek

Na eerdere succesvolle versies van onder andere Rent, Next to Normal, Sweeney Todd en Company kwam De Leeuw Producties uit Arnhem dit jaar met de Musical Cabaret op de planken in het huistheater “Theater De Leeuw.”

Een gewaagde keuze voor een “amateur” productie, waarbij amateur bewust tussen aanhalingstekens staan. Want De Leeuw producties heeft de lat hoog liggen. Met een professionele en gedreven artistiek team weten ze iedere productie zichzelf weer te overtreffen. Voor Cabaret moet je beschikken over een sterke danscast, een aantal krachtige stemmen, overtuigend spel en niet te vergeten een groep mensen die alle gêne aan de kant durven zetten om zichzelf helemaal te verliezen in de excentrieke personages.

Cabaret de Musical speelt zich af in Berlijn tijdens de jaren ’30, een tijd waarin de stad bekendstaat om zijn bruisende en decadente nachtleven, maar ook een periode waarin het nazisme aan de macht komt. Het verhaal volgt de jonge Amerikaanse schrijver Clifford Bradshaw, die naar Berlijn komt om inspiratie te zoeken voor zijn roman. Hij raakt verwikkeld in de wereld van de Kit Kat Klub, een nachtclub waar de extravagante en charismatische zangeres Sally Bowles optreedt. Terwijl de sfeer in de stad donkerder en grimmiger wordt door de opkomst van het nazisme, proberen de personages vast te houden aan hun dromen, liefde en vrijheid. De musical onderzoekt thema’s van hoop, ontkenning, en de dreiging van een veranderende wereld, met de Emcee van de Kit Kat Club als een mysterieus figuur die het verhaal op meeslepende wijze verbindt.

Cabaret de musical ging in 1966 in premiere op broadway en ondanks dat voelt de versie van De Leeuw Producties alles behalve gedateerd aan. Ondanks dat het zich afspeelt in de jaren ’30 hebben ze er een rauwe en eigentijdse versie van gemaakt. Hierbij hebben ze zich niet laten inspireren door de eerdere Nederlandstalige versies in 1989, 2005 of 2008, maar hebben ze er een eigen bewerking van weten te maken. 

Verrassend aan deze versie is de wijze waarop het ensemble een belangrijke bijdrage is gaan leveren aan de diverse scenes in de show. Ook de scenes buiten de Kit Kat Club om worden ondersteund door de excentrieke ensemble leden. Zelf enkele bekende nummers uit de voorstelling die in eerdere versies als solo werden gezongen worden nu op een smaakvolle manier gebracht samen met de ensemble leden. Alhoewel het ingetogen nummer “Laat maar waaien” als prachtig rustpunt in de voorstelling wel wat aan intimiteit en kracht verloor. 

De rol van nachtclub zangeres Sally Bowles wordt zeer krachtig vertolkt door Jolieke van der Wals. Met haar krachtige stem weet ze de zaal diverse keren omver te blazen. 

Een speciale vermelding is ook op zijn plaats voor Tim Klaassen die naast een van de Cabaret Boys ook de rol vervuld van Herr Schultz. Tim laat zien dat hij beide uitersten overtuigend neer kan zetten. Voor het eerst heeft hij weten te raken met het lied over de ananas. Het duet met Fraulein Schneider (Elske Ploeg) is vaak een indut moment in de voorstelling. In deze versie weten ze de empathie van de zaal volledig te bespelen en wordt het een aandoenlijk nummer. 

De rol van Emcee wordt gespeeld door Eugène Jans. Geen onbekende naam in de musical wereld. Eerder speelde hij o.a. in producties als Miss Saigon, Saturday Night Fever en 3 Musketiers van Joop van den Ende Theaterproducties. Waar hij in genoemde producties vaak als understudy of ensemble lid te zien was straalde hij dit keer in de grote mannelijke hoofdrol. Met zijn flamboyante voorkomen en excentrieke kostuums wist hij zijn rol overtuigend neer te zetten. Ook als danser weet hij nog altijd veel indruk te maken.

Naast de sterke cast wordt de voorstelling begeleid door een 9-koppig ensemble die de sfeer van nachtclub zeker weet te versterken.  

Helaas speelt de musical Cabaret enkel 7 voorstellingen in de week van 13 november en zijn alle voorstellingen uitverkocht. Maar het niveau waarop deze productie is neergezet maakt dat het de volgende keer zeker aan te bevelen is er snel bij te zijn als er weer kaarten in de verkoop gaan. 

Share

3 thoughts on “De Leeuw Producties blaast publiek weg met eigen versie van Cabaret de musical

  1. Prachtig onze zoon Eugene had de hoofdrol trotse ouders zijn wij .. Vraagje is er een courant waar er iets over geschreven wordt ?? Zou die dan graag ontvangen. Met vriendelijke groet. Mama van Eugene

  2. Ik werd weggeblazen, door de muziek, de prachtige liedjes , de geweldige cast. Wat waren en zijn ze geweldig, zo goed op elkaar ingespeeld,. Je ziet dat ze keihard gewerkt hebben samen, en de vriendschap met elkaar spat ervan af. Onze zoon Tim die de Rol vertolkte van Herr. Schultz en een van de Toyboys, ontroerde mij, zo intens hoe hij die rol speelde, ben zo trots op de hele cast!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.