De jaren van Eline Arbo pakt je en laat je niet meer los

Afgelopen donderdag 3 november was de première van De Jaren van Het Nationale Theater, in het Spui theater in Den Haag

De jaren is de nieuwste voorstelling van regisseur Eline Arbo, naar de Europese bestseller van Annie Ernaux, winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur 2022. Met een all-female topcast bestaande uit Hannah Hoekstra, Nettie Blanken, Tamar van den Dop, Mariana Aparicio en June Yanez.

In De jaren vertellen vijf actrices samen het leven van één vrouw, tegen de achtergrond van een in hoog tempo veranderende wereld. Ze groeit op tussen het puin van de Tweede Wereldoorlog, ontworstelt zich aan haar middenstandsmilieu en wordt schrijfster met een scherp politiek en sociaal bewustzijn. Aan de hand van foto’s, songs en nieuwsberichten vertelt ze over emancipatie, vrouw-zijn, seksualiteit, klassenverschillen en individuele kansen. In losse scènes worden muzikale, vrolijke en melancholische herinneringen opgeroepen. Door één leven te volgen, zien we de wereld veranderen. De hyperpersoonlijke geschiedenis van een Franse vrouw wordt zo een universele biografie van het naoorlogse West-Europa. Na het veelgeprezen Weg met Eddy Bellegueule en Yerma maakt regisseur Eline Arbo opnieuw een zeer persoonlijke én politieke voorstelling.

De voorstelling begint in het donker, met slechts één spot worden de vijf actrices langzaamaan in het licht gezet. Na deze scène bevinden we ons in Frankrijk van de eind jaren 40. Alwaar we de zes-jarige Ernaux omringt zien door volwassenen, die allen nog het trauma van de oorlog aan het verwerken zijn. Vanaf dan volgen we Ernaux door haar verdere leven, met alle ups en downs. We zien haar ontmaagding en hoe ze abortus laat plegen. Ze vertelt alles over het leven, zonder iets te verbergen.

De voorstelling is pure kunst, de kunst van het theater. Het is een verademing om vijf fantastische vrouwelijke acteurs te zien spelen. Ze zijn ontzettend goed op elkaar ingespeeld, het is een echte eenheid. Arbo is er perfect in geslaagd om de personages ouder te laten worden, zonder enige vorm van grime of verandering van kleding, puur door het bijzondere spel van de vijf acteurs zie je de tijd verstrijken. De ene actrice doet niet onder voor de andere.

Je zit heel de voorstelling bijna ademloos te kijken, je wil niks missen, alles is zo pakkend en het laat je niet meer los.

Voor meer informatie; https://www.hnt.nl/voorstellingen/6859/Het_Nationale_Theater_Eline_Arbo/De_jaren

bewerking en regie Eline Arbo