De Jantjes: Amsterdamse gezelligheid in het Theater!

Recensie geschreven door: Dennis Swiers

In september 2012 ging deze versie van de Jantjes al in première. Na 160 voorstellingen bleken er toch nog meer mensen te zijn die deze voorstelling wilden zien. Een verlenging was op dat moment niet mogelijk, dus besloot Dommelgraaf&Cornelissen Entertainment om dit stuk 1,5 jaar later met bijna dezelfde cast opnieuw in het theater te brengen.

Voor deze reprise zijn er wel een aantal dingen bijgeschaafd in de productie. Het verhaal is op enige punten aangepast en er waren een aantal rolwisselingen nodig. Rick Sessink, die in de vorige tour de rol van blauwe Toon speelde, speelt in deze tour de rol van Schele Manus. De rol van blauwe toon wordt in deze versie gespeelt door Stephan Mooijman en Dick Cohen zien we als Ome Gerrit.

Dat de cast al eerder met elkaar gespeeld heeft merk je meteen. De chemie is er nog en dit zorgt meteen voor een warme en vertrouwde voorstelling. Willeke Alberti, die met haar leeftijd zeker niet onderdoet voor alle ‘jonkies’ in de voorstelling, heeft een geweldige chemie met Arie Cupé. Willeke zorgt tijdens de voorstelling voor een warme toevoeging als de zwerversvrouw Na Druppel. Rosalie de jong spat van het toneel af in de rol van Blonde Greet.  Ook de drie Jantjes hebben een goede chemie met z’n drieën waarbij vooral de nieuwkomer Stephan Mooijman de show steelt met zijn vertolking van Blauwe Toon. Bij de hoofdrollen is er toch één die er een beetje buiten valt. Winston Post heeft zeker de looks voor de rol van Mooie Leendert, maar zijn zang en acteerprestatie is duidelijk minder als de rest van de cast. Dit is ook het enige minpuntje in de totale cast, want de rest van de cast is top.

Het decor van de voorstelling is eenvoudig maar doeltreffend en de liedjes van de Jantjes zijn ontzettend aanstekelijk en zitten na de voorstelling minstens nog uren in je kop.

De Jantjes is niet de musical die je moet zien om het sterke verhaal. Maar voor een avondje echte Amsterdamse gezelligheid!

hart heelhart heelhart heelhart halfhart leeg