De Geschiedenis van de Soldaat van  Stravinsky, een eigentijdse en begrijpelijke versie

De Geschiedenis van de Soldaat van Stravinsky, een eigentijdse en begrijpelijke versie

Tekst en foto’s: Mieke van der Raay

Reeds in 2019 had Libia Hernández het idee opgevat om De Geschiedenis van de Soldaat van Igor Stravinsky (1918) in een modern jasje te steken. Het is een eeuwenoud verhaal van een man die zijn ziel aan de duivel verkoopt. Componist Stravinsky schreef de teksten en muziek kort na de Eerste Wereldoorlog. Het verhaal is ook op dit moment actueel: er zal altijd wel iemand ergens in de wereld zijn die een oorlog begint. De in Cuba geboren dirigent Libia Hernández verruilde haar opleiding als ingenieur aan het City College of New York voor een leven in de muziek en behaalde haar Master of Music aan de Universiteit van Hartford, waar ze studeerde bij de wereldberoemde virtuoos Gary Karr. Als contrabassist was ze lid van zowel het Rotterdams Philharmonisch Orkest als de Amsterdamse Bachsolist en ze had het voorrecht om op te treden onder leiding van Frans Brüggen, Richard Egar, Valery Gergiev, Bernard Haitink, Mariss Jansons, Simon Rattle, Kurt Sanderling.

Door een gemeenschappelijke vriendin leerde Libia Josimar Gomes kennen. Josimar is een veelzijdig artiest. Hij heeft een studie gevolgd bij het Hofpleintheater in Rotterdam. Al sinds jongs af aan was Josimar in de weer met het maken van muziek. Van huis uit werd er voornamelijk traditionele Kaapverdiaanse muziek gedraaid, maar ook veel Soul zoals Sade, Badu & Prince. In zijn tienerjaren verdiepte hij zich voornamelijk in de Hiphop. Met zijn jeugdvriend Rasheed richtte hij in 2012 de groep Shot in the Zoo op waarmee hij samen met o.a. Sammie Sedano een minitour heeft kunnen doen. Een aantal jaren verder besloot Josimar solo verder te gaan en zich te richten op zijn eigen repertoire. Vorig jaar bracht hij in samenwerking met Black Lives Matter The Black Experience uit

Samen met het Haagse muziekcollectief Soundwave Collective hebben ze van het bijzondere stuk een eigentijds en verstaanbaar stuk gemaakt. Verstaanbaar in de zin dat Josimar als verteller van het verhaal te zien en te horen is. Normaal lees je van tevoren het programmaboekje door en heb je een eigen interpretatie van de muziek, maar nu krijg je het verhaal ook te zien en te horen. Soundwave Collective speelt met een kamerensemble, bestaande uit zeven aanstormende klassieke talenten. Ze spelen de muziek van Stravinsky in originele vorm. De oorspronkelijke teksten van de componist zijn wél onder handen genomen. Libia, oprichtster en dirigent van Soundwave Collective vond het best wel spannend en uitdagend om het stuk te bewerken. Het is een monument waar je eigenlijk niet aan mag komen, maar omdat het zo’n actueel stuk is, kan het toch naar het nu vertaald worden. Één van haar missies is om klassieke stukken te combineren met andere soorten muziek, niet echt cross-over, maar meer een kruisbestuiving van alle soorten muziek. Josimar had nog nooit van Stravinsky gehoord, voordat hij aan deze opdracht begon. Door deze unieke samenwerking is het stuk niet meer het stijve stuk, wat we gewend zijn van Stravinsky.

Op dit moment is deze versie te zien op de Parade in Den Haag. Ik zag het stuk op de openingsavond en ik was zo onder de indruk. Vanaf minuut één weet je dat je naar iets heel bijzonders zit te kijken en te luisteren. Libia straalt haal passie voor muziek uit, naar de muzikanten, maar ook naar het publiek. Je zit vol verbazing te kijken naar Josimar die lijkt te zweven op de muziek, die de muziek uitbeeldt, die interactie met de muzikanten heeft. De muzikanten zitten niet statig op stoeltjes, maar staan achter Josimar en ze hebben ieder ook nog een eigen inbreng in het verhaal. Gekleed in geheel wit of geheel zwart. Behalve Emma Roijackers de violiste, zij is gekleed in fel rode kleding. Emma heeft al diverse prijzen gewonnen, op het Oskar Back concours 2022 kreeg zij de 2e prijs, de publieksprijs en de prijs voor de beste uitvoering van het moderne werk en ze won de 1e prijs op het internationale concours “Luigi Zanuccoli” in Italië.

Ze willen uiteraard met deze voorstelling naar de theaters door het land, dan kunnen ze het stuk ook wat langer en uitgebreider maken. Hopelijk pakken de theaters deze voorstelling op, om meerdere redenen, natuurlijk omdat het een bijzonder stuk is, maar ook zodat mensen een andere kijk of visie op klassiek kunnen krijgen. Dat klassieke muziek zoveel meer kan zijn en begrijpelijk voor iedereen.

De voorstelling speelt de hele week avond na avond om zowel 19.30u als 21.00u in het Westbroekpark te Den Haag van 1 t/m 6 juli 2022. Kijk op De Parade voor meer info en online reserveringen.
Voor meer informatie kijk op www.soundwavecollective.com

Emma Roijackers , violin

Louis van der Mespel, double bass

Letizia Maulà, clarinet

Daniel Garrido Iglesias, bassoon  

Carlos Cunha, trumpet  

Joram van Ketel, trombone 

Joao Brito,  percussion 

Josimar Gomes, singer

Mathieu Mulder, video

Joao Lucas, audio

Susanne van Els, directing

Libia Hernandez, conductor

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.