“De gelaarsde kat” Geslaagde voorstelling vol kattenkwaad!

“De gelaarsde kat” Geslaagde voorstelling vol kattenkwaad!

Recensie: Martijn van Vuuren

Zondag 2 oktober ging op één van de eerste regenachtige dagen van de afgelopen periode de nieuwe sprookjesmusical “De gelaarsde kat” van Efteling theaterproducties in première.

De gelaarsde kat is inmiddels alweer de 14de musical van Efteling theaterproducties. En dat zij inmiddels veel ervaring hebben in het produceren van musicals blijkt wel uit deze swingende voorstelling. Het is een voorstelling voor het hele gezin, en dat is ook zeker waar. Zowel de vele kinderen die aanwezig waren in de zaal als de volwassenen hebben allen zichtbaar genoten van het oude en bekende sprookje van schrijver Perrauld. Dit ouderwetse sprookje dat geschreven is in de 17de eeuw in een modern jasje gestoken.

De vrolijke en swingende muziek van componist René Merkelbach geeft het een eigentijds tintje. Daarnaast is het vooral de humor, die Allard Blom in de voorstelling heeft weten te stoppen, die de musical zeer vermakelijk maakt ook voor ook de oudere aanwezigen. Deze humor wordt vooral door Dick Cohen op een voortreffelijke manier gebracht. Hij speelt in deze voorstelling drie rollen. Hij speelt molenaar Toon, Agatá, het kattenvrouwtje en koning Christiaan van de eersten – de tweede. Vooral in dit laatste personage voelt Cohen zich als een vis in het water. (Alhoewel deze woordspeling bij een kattenverhaal minder comfortabel zal voelen)

Marcel Visscher speelt de rol van de gelaarsde kat. In eerste instantie moest ik een beetje wennen aan zijn misschien wat te volwassen stemgeluid voor deze rol in een kindervoorstelling. Dat Marcel naast een prima zanger ook een goede danser is zie je direct aan zijn manier van bewegen in de voorstelling. Soy Kroon en Vajèn van den Bosch vormen samen het liefdeskoppel. Deze twee nog jonge acteurs spelen een vertederende prinses en molenaarszoon die verliefd worden op elkaar. Vanzelfsprekend kan deze relatie natuurlijk geen doorgang vinden (hé waar hebben we dat eerder gehoord, of eigenlijk waar niet?), maar door de inventieve kat kunnen ze uiteindelijk toch samen in het huwelijksbootje stappen.

Aan het decor van de musical kun je goed zien dat het hier gaat om een Efteling productie. Zowel het decor als de kleding is tot op de puntjes verzorgd en op subtiele wijze zijn er Efteling elementen in verwerkt. Zo komen de kasteeltjes in de horizon bekend voor evenals het kikkerkostuum van de Koning lijkt zo uit een attractie te zijn komen lopen op: “commando kikker.”

Commercieel heeft de Efteling een slimme zet gedaan door iedere voorstelling 37 kinderen mee te laten spelen. Zo is er een vaste kindercast, maar deze wordt aangevuld door kinderen die eenmalig een voorstelling mee mogen spelen. Het is erg aandoenlijk om deze kleine koters over het toneel en door de zaal te zien struinen. De een leeft zich volledige in in een klein katje, de ander is zichtbaar overrompeld door het grote theater met al die mensen. Heerlijk om naar te kijken. En dat vinden al die familieleden die nu telkens meekomen naar de voorstelling vast en zeker ook.

Kortom, met De gelaarsde kat is de Efteling er zeker in geslaagd een erg leuke familie voorstelling neer te zetten. Dit maakt me nu al nieuwsgierig naar nummer 15 in de rij.

hart heelhart heelhart heelhart heel

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.