De Efteling geeft een kijkje achter de schermen met “De Grote Efteling Koekoek Show”.

Recensie en foto: Martijn van Vuuren

Bij het binnenkomen in de theaterzaal van het Parktheater in Eindhoven waan je je al direct in de kenmerkende sfeer van het attractiepark de Efteling. Er staat een kast vol attributen die rechtstreeks uit het park lijken te zijn geplukt. Ook staan er twee foto’s in een gouden lijst en een mysterieus groot voorwerp onder doeken.

Met ‘De Grote Efteling Koekoek Show’ wilde de Efteling een theatervoorstelling maken voor een tot op heden onderbelichte doelgroep, namelijk de gezinnen met kinderen in de leeftijd 8+. Naast de bestaande familieshows maakt de Efteling ook al jaren voorstellingen voor jonge kinderen. Met dit vernieuwende concept proberen ze de kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar naar het theater te trekken.

Bij deze voorstelling moet je je niet een show voorstellen zoals je gewend bent van de Efteling. Geen sprookjesachtig verhaal met mooie liedjes, sprookjesfiguren en poppen maar een interactieve dynamische show van deze tijd.

De voorstelling begint wat twijfelachtig. Om een (voor mij) totaal onduidelijke reden wordt er een vrouw uit de zaal gehaald door middel van een volgspot. Vervolgens krijgt ze op het podium een microfoontje op, wat de illusie moet wekken dat ze er niet bij hoort. Maar vervolgens begint ze geroutineerd te spreken tegen de zaal en is die illusie al snel verdwenen. Vervolgens wordt het andere hoofdpersonage geïntroduceerd, een medewerker van de ‘controlroom’ van de Efteling. Hij begint de voorstelling met een soort van basisschool-achtige spreekbeurt over de Efteling. 

Later als er via een videoverbinding contact wordt gemaakt met de directeuren van de Efteling en er ook een ‘slechterik van het verhaal’ in de vorm van een hacker in het spel komt begint de voorstelling op stoom te komen.

Uiteindelijk weten ze de spanning dan ook goed op te bouwen, iets wat ook wel verwacht mag worden bij een 8+ voorstelling. De interactie met de zaal is een sterk punt van de voorstelling. Beide personages weten op een leuke manier contact te maken met de kinderen in de zaal en weten al improviserend op een komische wijze te reageren op de input vanuit de zaal. Ook zijn er een aantal leuke technische vondsten die de voorstelling tot een verrassend geheel maken. Vooral het teleporteren van het theater naar de Efteling doet menig mond van de jeugdige bezoekers open vallen.

Gedurende de show kom je als publiek ook nog het een en ander te weten over de Efteling, al word je soms ook in verwarring gebracht in hoeverre de weetjes waar zijn of gewoon verzonnen. Daarnaast krijgen twee mannen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de totstandkoming van de Efteling een eerbetoon, zowel de bekende tekenaar Anton Pieck als de ontwerper Peter Reijnders.

Helaas is het eerbetoon aan de prachtige muziek die de Efteling heeft voortgebracht minimaal. Zo wordt er weinig gebruik gemaakt van de muziek en zitten er helaas ook geen echte liedjes in de voorstelling. Wel wordt er ‘samen met het publiek’ een kort liedje geschreven in de sfeer van de Efteling maar ook die wordt niet echt uitgewerkt in een mooi nummer. 

Het lijkt al met al dat de Efteling met ‘De Grote Efteling Koekoek Show’ nog wat zoekende is naar de vorm. Ook als je de teksten leest uit eerdere aankondigingen van deze voorstelling zijn veel ‘beloofde’ onderdelen niet terug te vinden in het uiteindelijke resultaat. 

Ondanks dat heeft mijn 9-jarige metgezel enorm genoten van de voorstelling en raakte ze er niet over uitgesproken. En daarmee is het de Efteling toch gelukt om een voorstelling te maken die de beoogde doelgroep weet te enthousiasmeren. Maar de enorm hoge lat die ze hebben gelegd door de laatste voorstelling ‘Caro’ in het Efteling theater weten ze helaas niet te behalen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.