Op de Sint-Jan staat een engel met een mobiele telefoon. Je kunt haar bellen, maar welke
prangende vraag stel je haar dan? Pelgrim Maakt en Theater aan de Parade presenteren ‘De
Bellende Engel’, een familievoorstelling over het belang van vragen stellen, het niet-weten, zelf
nadenken en samen zoeken. In aanloop naar de theatervoorstelling tourt Pelgrim Maakt met een
groene telefooncel in en rond Den Bosch langs basisscholen, de polikliniek Kindergeneeskunde van
het Jeroen Bosch Ziekenhuis, het Noordbrabants Museum, Huis73 en het Theatercafé van Theater
aan de Parade. Kinderen kunnen in de telefooncel op de voicemail van De Bellende Engel die éne
vraag inspreken waarop ze het antwoord maar niet weten te vinden. Deze vragen vormen het
uitgangspunt voor de theatervoorstelling die op 20 en 21 april te zien zal zijn in Theater aan de
Parade met John Buijsman in de hoofdrol.
‘De Bellende Engel’ wordt gepresenteerd als reguliere theatervoorstelling en als schoolvoorstelling.
Daarnaast omvat het project een performance op locatie met de telefooncel en een pamflet met
daarin de duizend vragen van kinderen uit Nederland.
De telefooncel
Nostalgisch meets futuristisch: als kinderen de groene telefooncel betreden klinkt een
wachtmuziekje. Met een druk op de activatieknop maak je verbinding met De Bellende Engel. De
wachtmuziek gaat over in het geluid van een verbinding zoekende modem, ondertussen geven
lichteffecten het gevoel dat je opstijgt. Als de telefoon rinkelt, kun je opnemen en je vraag inspreken
op de voicemail van De Bellende Engel. Deze vraag wordt opgenomen en vormt het uitgangspunt
voor de theatervoorstelling. Maar wat voor vraag stel je?
Tijdens een unieke performance op scholen, wordt stilgestaan bij wat een vraag precies is. Stel je een
vraag vanuit je brein, hart of buik? Wanneer is een vraag eigenlijk belangrijk? Binnen dit voortraject
brengt Pelgrim Maakt een ‘ode aan de vraag’ om zo jezelf en de wereld om je heen te kunnen
ontdekken. Er wordt ingezet op de waarachtigheid van de vraag van ieder kind. Maar liefst 11 scholen
hebben zich ingeschreven voor de performance en/of het bezoeken van de schoolvoorstelling.
De theatervoorstelling (8+)
Peter en Cornelis beheren al sinds jaar en dag het archief van De Bellende Engel. In dit archief liggen
alle antwoorden van het universum opgeslagen, geordend via een systeem waarvan alleen zij de
logica snappen – en zelfs dat niet altijd. De twee altijd optimistische archivarissen houden van hun
werk en ze spelen, zingen, verwonderen en filosoferen er op los. In de loop der jaren wordt hun
archief steeds minder geraadpleegd. De mensen gebruiken vaker hun smartphones om antwoorden
te zoeken en hebben steeds minder geduld voor het tijdrovende omdenken van de stoffige
archivarissen. Als op een dag besloten wordt het archief te sluiten (en om te bouwen tot hippe
kantoortuin) wordt de jonge, ambitieuze Case naar hen toe gestuurd om er op toe te zien dat het
archief wordt leeggehaald. Als haar dit lukt voor het einde van de week, krijgt zij een baan
aangeboden. Case vindt de twee mannen en alles waar zij voor staan hopeloos ouderwets en
volstrekt overbodig gemaakt door het internet. Maar gedurende de week komt zij er achter dat
Google misschien toch niet álles weet…
De Bellende Engel (8+) is een humoristische familievoorstelling over het belang van vragen stellen,
het niet-weten, zelf nadenken en samen zoeken. Een speels en muzikaal vraagteken bij het idee dat
nieuwer en sneller ook altijd beter zou zijn.
De Bellende engel is een coproductie van Pelgrim Maakt en Theater aan de Parade met in de
hoofdrollen John Buijsman, Bart de Rijk en Anne-Chris Schulting. De tekst is geschreven door
jeugdtheaterschrijver Glenn Markesteijn en filosoof Roel Meijvis en wordt geregisseerd door Rowdy
Pelgrim.
Inspiratie
De Bellende Engel is geïnspireerd op het beeld van de bellende engel op de Sint-Jan. Een engel in
spijkerbroek met een mobiele telefoon in haar hand. Die engel staat symbool voor bescherming en
houvast in een snel veranderende wereld. In een tijd waarin echt contact maken, juist door die
telefoons, zo lastig lijkt. Haar mythische uitwerking is de inspiratiebron voor dit theaterproject.
Bosch pamflet
De vragen die de kinderen stellen, laten zien wat hen bezighoudt. Al deze vragen worden verzameld
en gebundeld tot een stadspamflet met daarin de 1000 vragen van kinderen uit onze stad. Wij vragen
filosofen, kunstenaars, biologen en theologen om vanuit hun eigen vakgebied naar deze vragen te
kijken en daar duiding aan te geven: Als dit de vragen van kinderen uit Den Bosch zijn, wat zeggen die
vragen dan over onze samenleving anno 2024 of over het huidige tijdsbeeld? Wat valt op? Wat
zouden deze vragen voor betekenis kunnen hebben? Het pamflet met de kindervragen uit Den Bosch
zal na de première op 21 april worden uitgereikt aan het college van B en W.
Een coproductie van Pelgrim Maakt en Theater aan de Parade
De Bellende Engel is een coproductie van Pelgrim Maakt en Theater aan de Parade. Pelgrim Maakt is
een van de huisgenoten van Theater aan de Parade. Bregtje Radstake – hoofd programma van
Theater aan de Parade – ziet de relatie met de huisgenoten nadrukkelijk als een relatie die twee
kanten op werkt. “Wij helpen hen verder in hun ontwikkeling, zij geven kleur aan het theater, zorgen
voor levendigheid en creativiteit in huis. Op deze manier willen we de schouwburg een plek laten zijn
waar het maken en het tonen samenkomen.”
Pelgrim Maakt wordt geleid door Rowdy Pelgrim, een geëngageerd theatermaker met een voorliefde
voor het doorgronden van menselijk gedrag. Hij gebruikt het theater om wezenlijke maatschappelijke
onderwerpen en sociale situaties te belichten. Integer en vaak met humor zoekt hij naar de
schoonheid van dat wat schuurt. Voorstellingen van Pelgrim Maakt worden gemaakt vanuit een
artistieke noodzaak, met oog voor maatschappelijke impact. Zo maakten ze eerder de voorstelling
SMELT met Ernst Daniel Smid over zijn worsteling met de ziekte van Parkinson.