THE WOMAN DESTROYED is een performatief drieluik. Het rauwe ‘live research’ deel van de voorstelling – trainingskleren, werklampen en een onopgesmukte podiumpresentie – wordt ingeklemd tussen twee strak geregisseerde scènes – vol theaterkostuums, fictieve personages, sfeervol licht, en poëtische teksten. Voor dit performanceconcept werd Courtney bekroond met De Troffel 2020 – een aanmoedigingsprijs voor jonge makers van Festival Cement, en genomineerd voor de Roel Verniers Prijs van Het Theater Festival België. Courtney is onlangs ook geselecteerd als Aerowaves Twenty22 kunstenaar.
THE WOMAN DESTROYED kijkt naar de complexiteit van onderwerping en verzet. Het publiek wordt uitgenodigd om de gebeurtenissen gelijktijdig met Courtney te beleven, terwijl zij in real time reageert op de eisen van een digitaal systeem. Het is een real-time uitdaging tussen het lichaam en technologie. Geluidsprogrammering en computerachtige linguïstiek bepalen een deel van de voorstelling live, waardoor het resultaat elke keer dat het wordt opgevoerd uniek is. Courtney gebruikt dit digitale systeem als een instrument om een situatie te creëren dat diepe menselijke ervaringen oproept, zoals onzekerheid en ware waakzaamheid.
Hypnotiserende ritmes van technoproducer Elisa Batti, een dynamische performance van Courtney May Robertson, een precies lichtplan van Loes Schakenbos en een gedurfd kostuumontwerp van MAISON the FAUX komen samen in één universum. Wat dit werk vooral kenmerkt is dat het publiek wordt uitgenodigd om het ontvouwen van een deel van de voorstelling gelijktijdig met de persoon op het podium mee te maken; elke avond wordt een unieke uitkomst gepresenteerd. Door deze real time uitwisseling met een computer aan te gaan, plaatst Courtney zichzelf in een kwetsbare positie ten opzichte van de toeschouwers. Ze creëert een omgeving waarin ze snel moet denken en reageren, haar instincten in real time in twijfel moet trekken, haar waakzaamheid moet laten varen, en – wanneer haar niet-emotionele co-creator de leiding neemt – moet accepteren dat mislukking tot de mogelijkheden behoort. Dit resulteert in een voelbare spanning in de zaal en een gedeelde ervaring voor iedereen; zowel publiek als performer.
Als gevolg van de interdisciplinaire focus, omvat de beoogde doelgroep van deze voorstelling liefhebbers van theater, dans, technologie en elektronische muziek. TWD is voor zowel frequente als nieuwe theaterbezoekers. Omdat een deel van de voorstelling een ‘live onderzoek’ is, wordt publiek dat geïnteresseerd is in meer experimenteel theater aangemoedigd. De uitgebreide rol van nieuwe media technologie maakt het ook uniek gericht op iedereen die geïnteresseerd is in de bredere cross-over tussen kunst en technologie.
Courtney (Schotland, 1992) is een performer en maker, wonend in Rotterdam. Na haar afstuderen in 2013, sloot ze zich aan bij Club Guy & Roni’s Poetic Disasters Club en heeft sindsdien gewerkt met o.a. Jan Martens, Connor Schumacher en Florentina Holzinger. Naast haar werk als performer, maakt ze sinds 2015 haar eigen werk. Het voortraject van The WOMAN DESTROYED ontstond tijdens een residentie bij Dansmakers Amsterdam. Sindsdien wordt zij ondersteund door ICK Dans Amsterdam/Artist Space en Dansateliers Rotterdam. THE WOMAN DESTROYED is een belangrijke stap in haar ontwikkeling als maker. Opgeleid als danser, begint Courtney’s werk vanuit het lichaam, maar reikt vervolgens naar verschillende disciplines en media zoals: video, generatieve kunst, digitale technologie en schrijven.