Caro: een betoverende reis door de tijd.

Recensie: Martijn van Vuuren

De Efteling slaat na 15 succesvolle theaterproducties een totaal andere weg op. Een gewaagde keuze maar wat mij betreft nu al een zeer geslaagde keuze. Geen bekend sprookje op muziek gezet maar een totaal nieuwe theaterervaring. Een visueel spektakel vol met dans, muziek, acrobatiek en visuele effecten en dat bijna geheel zonder gebruik van taal.

Dat de Efteling er voor heeft gekozen om een voorstelling in het theater te brengen dat voor iedere nationaliteit geschikt is is een begrijpelijk keuze. Dagelijks komen er mensen uit diverse landen op bezoek in het sprookjespark. Tot nu toe was het voor hen niet vanzelfsprekend om de dag af te sluiten in het Efteling theater. Met Caro brengen ze daar verandering in. Het maakt niet uit waar je vandaan komt of welke taal je spreekt. Deze voorstelling raakt iedereen.

Caro is gebaseerd op de meer dan 100 jaar oude carrousel die centraal in het pretpark is gelegen. De draaimolen staat in deze productie voor ‘de malle molen van het leven.’ En dat is wat we ook zien tijdens de voorstelling. We volgen het levenspad van de twee kinderen Oscar en Eva. Een levensverhaal waarin iedereen zich kan herkennen. Ondanks dat het verhaal niet centraal staat begrijpt iedereen waar het over gaat. Zonder dat ze spreken weten ze je mee te nemen in het verhaal. In Caro zien we Oscar en Eva opgroeien van kind tot tiener tot volwassenen. De rollen worden dan ook door verschillende personen gespeeld maar het publiek wordt op een prachtige wijze meegenomen van de ene levensfase in de andere. Vooral de spiegelscène waarin de kleine Oscar en Eva ouder worden is van ongekende schoonheid.

Het publiek wordt in het verhaal meegenomen door mijnheer en mevrouw tijd (Marcel Visscher en Talita Angwarmasse). Deze twee personages beschouwen het levensverhaal via de zijlijn en draaien het verhaal verder door de tijd. Deze twee personages zijn de enige die af en toe tekst gebruiken. Dit doen ze door soms een zin in het Engels/Duits/Frans of Nederlands uit te spreken. Daarnaast zingen zij ook af en toe een nummer. Er is voor gekozen om gebruik te maken van bestaande Engelstalige nummers. Er komt zelfs nog een bekend Duits en Frans liedje voorbij. In het begin moest ik even wennen aan het gebruik van deze voor veel mensen bekende popliedjes. De Efteling die toch bekend staat om zijn prachtige muziek had volgens mij ook best nieuwe eigen nummers kunnen maken voor deze voorstelling. Maar toch weten Marcel en Talita de nummers overtuigend neer te zetten. Maar de voorstelling is niet helemaal zonder de prachtige muziek uit de Efteling want een terugkerend element in de show zijn de verschillende attracties uit het park. Zo zijn er onder andere scènes gebaseerd op de Fata Morgana, het Spookslot maar ook Carnaval Festival komt met zijn kenmerkende tune langs.

Het meest magische van de voorstelling is denk ik de combinatie van de acrobatiek/dans met het prachtige licht en de (soms letterlijk) spetterende special effects. Ik wil hier niet teveel over prijsgeven omdat iedereen toch echt zelf naar deze productie moet en zich moet laten verbazen over al het moois dat voorbij komt.

Ik vind dat Joris van Veldhoven, Carla de Kroon en Wim Dresens als decor-, kostuum- en lichtontwerpers een speciale vermelding verdienen. Zij tillen Caro naar een hoger niveau. Maar ook de choreografieën van Stanley Burleson en Ivo Chundro zijn betoverend mooi.

De Efteling heeft met Caro een nieuwe standaard neergezet voor familievoorstellingen in het park. Ze hebben het zichzelf heel moeilijk gemaakt om dit een volgende keer te evenaren.

Ga dit zien en laat je verrassen.