Recensie en foto’s: Mieke van der Raay
In het Motorblok in Zaandam was 12 mei de première van Bovenkamers van MusicalOpera Theaterproducties (Stichting MusicalOpera).
MusicalOpera Theaterproducties bestaat ruim tien jaar en heeft in het verleden voornamelijk kleinschalige projecten uitgevoerd. Nu komen ze met een geheel nieuwe professionele musical. De voorstelling is helemaal zelf bedacht en geschreven.
Het verhaal:
Een jongen, Melvin (Guus Boswinkel) en een meisje, Sue (Suzanna Pleiter), zijn zielsverwanten. Ze komen vast te zitten in een sneeuwstorm in New Jersey. Dat komt slecht uit, want ze waren juist op weg naar hun reddende engel, psychiater Dr. Gustav Silberberg (Kees Dobbe). Deze ‘shrink’ helpt ze om met allerhande trauma’s uit hun jeugd te dealen. Wat voor trauma’s dat zijn wordt snel duidelijk zodra zijn pa (Richard Spijkers) en haar ma (Danny Nooy) ten tonele worden gevoerd.
Na hun laatste bezoek aan Dr. Silberberg – want het geld is op – belanden ze bij hun beste vriend (Abel Leemans) in Chicago: een onvervalste jaren ’50 beatnik. Deze heeft het niet zo op psychiaters; hij wil een beroemd kunstenaar worden en kan zichzelf wel helpen, denkt hij. Maar ja, als niemand je kunst koopt, dan moet je creatief zijn…
De jongen en het meisje krijgen nieuwe inspiratie om samen verder te gaan en besluiten niets meer met hun ouders te maken te willen hebben. Ze vertrekken met onbekende bestemming. Maar pa en ma worden toch wel ongerust en op min of meer slinkse wijze achterhalen ze onafhankelijk van elkaar het adres van Dr. Silberberg, om meer aan de weet te komen over hun kinderen. Daar aangekomen wacht hen echter een onthutsende ontdekking, die alle levens volledig op z’n kop zet…
Producent Lucas van der Hut is duidelijk niet bang om eens out of the box te gaan en met iets supernieuws te komen in het theater. Hij heeft duidelijk een visie voor ogen, om Annie MG Schmidt en Harry Bannink-tijden te laten herleven. De vormgeving door Stef Heijnen-Bakker en Robert Stoop is zeker verfrissend en het verhaal zit vol humor en zelfspot, met daarbij goede en pakkende muziek gespeeld door een liveband. De nummers zijn geen opvulling, maar een groot deel ondersteunend aan het verhaal. Het verhaal had iets vlotter mogen zijn, maar is zeker heel leuk. Ook al was het best wel voorspelbaar, maar dat is het eigenlijk in alle mystery verhalen. Kan niet zeggen dat ik op het puntje van mijn stoel heb gezeten van de spanning. Het decor was simpel, maar paste perfect bij de voorstelling. Het sluiten van het doek, bij elke decor wissel, was erg storend en brak de voorstelling net iets teveel. De cast heeft duidelijk hard gewerkt en dat zie je er echt vanaf. Het zijn stuk voor stuk professionals die met deze unieke musical hun visitekaartje afgeven.
Voor meer informatie: www.musicalopera.nl