Nederlanders blijven het belangrijk vinden dat veel mensen een concert of voorstelling mee kunnen maken. Uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt echter ook dat de kosten van een theaterbezoek één van de redenen is om minder vaak te gaan. Door de beoogde btw-verhoging geeft zelfs 37% van de ondervraagden aan minder vaak een voorstelling bij te wonen.
In opdracht van het Nationaal Theaterfonds onderzoekt Hendrik Beerda Brand Consultancy ieder kwartaal het toekomstperspectief theaterbezoek. Uit het onderzoek gedurende het tweede kwartaal blijkt dat 55% van de ondervraagden, die volgens het bureau representatief zijn voor het onderzoek, het belangrijk tot zeer belangrijk vindt dat zoveel mogelijk Nederlanders een voorstelling of concert mee kunnen maken. Slechts 11% vindt dit (zeer) onbelangrijk. Tegelijkertijd geeft men aan het komend jaar minder naar het theater te gaan. De voornaamste reden is het kostenplaatje. De plannen van de huidige regering om de btw op het theaterbezoek te verhogen in 2026, zal waarschijnlijk een negatief effect hebben op het theaterbezoek van voorstellingen en/of concerten in theaters. Van de huidige bezoekers geeft per saldo 37 procent aan minder tot veel minder vaak een voorstelling of concert in een theater bij te gaan wonen indien het btw-tarief wordt verhoogd van 9 naar 21 procent.
‘Dit is een zorgelijke ontwikkeling,’ laat Albert Verlinde, voorzitter van het Nationaal Theaterfonds weten. ‘Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 85% van de bezoekers graag naar het theater gaat vanwege de ontspanning. Jongvolwassenen geven aan dat ze naar een voorstelling gaan omdat ze het vaak als leerzaam ervaren. 80% van de groep die minder naar theater gaat, zegt dat de kosten een van de redenen is dat ze minder vaak naar een voorstelling of concert gaan. Terwijl de behoefte er duidelijk wel is. Dat zien we ook aan het enthousiasme dat er is voor de komende Nationale KinderTheaterWeek. Heel veel theaters openen van 23 tot en met 30 oktober 2024 hun deuren om aan de jeugd te laten zien hoe leuk het theater is. Er zijn veel reguliere voorstellingen en daaromheen zijn er veel gratis activiteiten te bezoeken. Fantastisch dat dat mogelijk is, maar de geplande btw-verhoging blijkt dus voor velen een doorn in het oog. Theaters en theatergezelschappen zullen uiteraard zoveel mogelijk doen een de prijsverhoging beperkt te houden. Maar dit is een onrustbarend signaal, en dat net in een tijd dat het theaterbezoek zich na corona aan het herstellen was.’
Het gehele onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy is op aanvraag verkrijgbaar.
Meer informatie voor de Nationale KinderTheaterWeek: www.kindertheaterweek.nl