Bij Kruimeltje vind je wat je zoekt

Bij Kruimeltje vind je wat je zoekt

Recensie en foto’s: Marielle Hoexum

Op zaterdag 15 oktober mochten wij de musical Kruimeltje bezoeken in De Lawei in Drachten. Kruimeltje gaat over een jochie dat in de Rotterdamse straten rondzwerft. Hij weet niet waar zijn ouders zijn, maar wil dolgraag naar ze op zoek. Op zijn zoektocht wordt hij vergezeld door hond Noor en de geadopteerde Keesie. Hij komt een heleboel mensen tegen, zoals een agent, mevrouw Koster en meneer Wilkes, maar vindt hij wie hij zoekt?

De musical is een vrolijk geheel met een kleine cast. Aiden Maij straalde deze avond in de rol van Kruimeltje. De jongeman is erg overtuigend in zijn spel en legt ook heel mooi verbinding met hond Noor die bestaat uit een lijf en een hoofd, waar de volwassen acteurs om de beurt mee spelen. Vlinder de Jong stond naast hem als Keesie. Ze wist Keesies pittige karakter goed over te brengen en heeft een heel fijne heldere stem wanneer ze zingt. Naast deze twee toppers zijn er 4 volwassenen die de cast compleet maken; Bente van den Brand, Finn Poncin, Marnell de Rooij en Sven Blom. Alle 4 spelen zij meerdere rollen. Dit introduceren ze ook aan het begin van de voorstelling. Door het gebruik van accessoires en kledingstukken is heel duidelijk wie wanneer wie is het fijne spel helpt hier ook bij. Het viertal is ook vocaal zeer sterk en in hun zang heel verstaanbaar, wat ik toch bij een kindervoorstelling wel erg belangrijk vind. Rollen die er voor mij uitsprongen waren onder meer kruidenier Wilkes en Kruimeltjes moeder. Voor de lachers waren er de rollen van ‘regenpijp’ en ‘kapstok’ die hun doel zeer effectief bereikten. Het handig gebruiken van verschillende rollen komt ook terug in het gebruik van het decor. Er zijn geen grote wisselingen en alle onderdelen zijn multifunctioneel. Een plank fungeert als tafel en schilderij, een kist als uitkijkpunt en bezemkast. Het omzetten van het decor tussen scenes gaat heel natuurlijk en stoort totaal niet.

De voorstelling heeft geen pauze en duurt ongeveer 75 minuten en is daarmee heel geschikt voor kinderen. Dit maakt echter wel dat er veel verhaal in weinig tijd gestopt wordt. De vertellers zijn daarbij een zeer efficiënt middel. Ik vond de overgangen van spel naar vertellen best soepel. Alleen op het einde voelde het een beetje gehaast. Plots is daar de ene ouder, dan de andere, dan klaar. Toch is dit niet wat je meeneemt de zaal uit, want dat is het aanstekelijke eindnummer dat naar het applaus toe gezongen wordt. De hele zaal klapt vrolijk mee en ook de acteurs hebben het tijdens dit nummer overduidelijk naar hun zin. Ook in de zaal, waar veel kinderen aanwezig waren, heerste een opgewekte stemming. Het kan dan ook niet anders dan dat je met Kruimeltje op het toneel een leuke avond hebt, met of zonder kinderen.

Ben jij nieuwsgierig geworden naar hoe Kruimeltjes avontuur verloopt? Kijk dan snel op de volgende website voor de speellijst en andere informatie: https://repentertainment.nl/kruimeltje-de-musical/

©Marielle Hoexem
©Marielle Hoexem