Bas is de baas!!

Bas is de baas!!

Zondag 25 oktober, op deze mooie Herfstmiddag ging in Haarlem de voorstelling ‘Zij is de baas! in première. Het stuk gaat over Bas (Bastiaan Ragas) die zijn baan kwijtraakt, maar met die verloren baan lijkt hij ook zijn aantrekkingskracht te verliezen. De carrière van zijn vrouw Anneloes (Anne-Marie Jung) daarentegen bloeit als nooit tevoren. Hoe moeten ze nu vorm geven aan deze tegenstrijdigheid en gaat dit nog wel goed tussen de twee? Om de boel nog even verder op scherp te zetten komt Chrisje (Lieneke Le Roux), een mooie dame op leeftijd, in beeld. Zij brengt Bas het hoofd op hol, waardoor de kloof tussen de echtgenoten nog groter wordt. Het script, geschreven door Marjolein Beumer, geeft mooie ruimte aan Bastiaan om af en toe wat interactief met de zaal te zijn. Dit zorgt voor leuke momenten, maar ook voor een mooie manier om op een kritisch, serieus moment in de voorstelling weer even terug te pakken naar het heden en is daarom ook erg functioneel. Het script verdient echt een compliment, de manier waarop de personages neergezet zijn, zorgen dat je met allemaal mee kunt leven, ook lopen de verhaallijnen mooi en zijn ze geloofwaardig. Verder bevat het stuk een serieuze noot, maar ook heerlijke humor. Marjolein Beumer laat, na het succes van de film Soof, zien dat zij ook een getalenteerde scenarioschrijfster voor theater is. Daarnaast nog even een speciale vermelding voor Marjolein Ettema, die laat zien dat een abstract decorontwerp erg functioneel is in een voorstelling als deze. Het decor lijkt simpel, maar transformeert met weinig aanpassingen van bijvoorbeeld een huiskamer, naar een hotelkamer. Mooi gedaan, de tekst is helder en maakt alles duidelijk, wat maakt dat dit decor precies nog het juiste detail toevoegt aan het geheel.
Degene die het verhaal draaiende houdt en de connectie met het publiek is, is Bas, gespeeld door Bastiaan Ragas. Hij is eigenlijk een beetje stuntelig en weet even niet om te gaan met het succes van zijn vrouw, terwijl het hem op werkgebied nu net even tegenzit. Hij probeert het wel, maar is zoekende. Door de manier waarop Bastiaan hem neerzet, denk je tegelijk ‘Jongen, doe niet zo dom’, terwijl je het hem eigenlijk ook meteen weer vergeeft. De vraag is of zijn vrouw dit ook zal doen. Anne-Marie Jung en Bastiaan hebben al eerder laten zien dat ze bezitten over chemie op het toneel, ook hier is het een geloofwaardig stel. Lieneke Le Roux past er prima tussen, alle drie bezitten ze de juiste komische timing, die het stuk luchtig houdt, ondanks de nodige serieuze momenten.
In de voorstelling zijn verschillende liedjes verwerkt, gezongen door de drie acteurs. Bij het eerste nummer was het even wennen, maar naarmate de voorstelling vorderde en er meer volgden, paste het echt in het geheel. Goed gekozen nummers en met de juiste tonatie gebracht. Vooral Anne-Marie Jung krijgt richting het eind van de voorstelling de zaal compleet stil, om vervolgens, totaal terecht, een mooi applaus te krijgen.
Bastiaan laat zien dat hij het naar zijn zin heeft op het toneel en alles onder controle heeft, deze middag bevestigt hij dit door op geniale wijze te reageren op het voor de derde maal afgaan van een telefoon in het publiek. Hij past zijn tekst aan, perfect passend in het stuk. Tijdens een gescript telefoongesprek met zijn vrouw vraagt Bas ineens of een collega van haar de telefoon aan heeft, want hij hoort een telefoon en dat is heel storend, vindt hij. Na nog een opmerking in die trant, applaudiseert de zaal (het was ook echt erg storend), waarop hij reageert met ‘Nee, het regent ineens heel hard hier, dat hoor je’. Vervolgens was de boodschap duidelijk, ging de voorstelling door als gepland en bleef de telefoon in het publiek de rest van de tijd gelukkig stil. Op de vraag ‘Wie is de baas?’ was het antwoord nu zeker duidelijk: Bas is de baas!
Kortom, ‘Zij is de baas!’ is een leuk en humorvol stuk met geweldige acteurs. Aangevuld met mooie, gepast muziek brengen zijn u een heerlijke avond in het theater. Een absolute aanrader.

hart heelhart heelhart heelhart heel