Barrie Stevens; nog altijd een artiest

Barrie Stevens; nog altijd een artiest

De kleine zaal van Theater De Meerse in Hoofddorp was zondagmiddag 19 september het domein van Barrie Stevens. Hij speelde daar de première van zijn solovoorstelling ‘I’m an Artist’. Dit jaar bereikte hij de leeftijd van 77 jaar en maakte hij de keuze om een voorstelling over zijn leven te maken. Een voorstelling die gaat over zijn persoonlijke en zijn professionele leven, die uiteraard nauw met elkaar verbonden zijn. Veel mensen zullen Barrie Stevens kennen als danser, choreograaf en jurylid in de Soundmixshow. Wie hem wat recenter heeft leren kennen, zal dat bij Dancing with the Stars of Make Up Your Mind gedaan hebben. Barrie is al vaker openhartig geweest wanneer hij aan het woord was, bijvoorbeeld op televisie, maar toch is er nog een heleboel wat we niet van hem weten. Dankzij deze voorstelling leer je hem beter kennen en dat is meer dan de moeite waard.

Zaltbommel – december 2020 – Foto: Marcel Otterspeer – Doorlooprepetities solovoorstelling Barrie Stevens’ I’m an Artist.

Naast een goede danser en choreograaf is hij ook een goede verteller. Hij neemt ons mee vanaf zijn jeugd in Engeland tot aan zijn leven nu in Nederland. De gehele voorstelling blijft het publiek geboeid luisteren. Hij zorgt voor een lach met anekdotes en wanneer hij na een aantal minuten dansen zuchtend, maar glimlachend, zegt: ”Mensen, wat doe ik mezelf aan.” Om vervolgens weer gewoon de draad op te pakken en verder te gaan met zijn verhaal. Ontroerend zijn de verhalen over zijn ouders en Leen Jongewaard, waar de liefde voor hen nog steeds vanaf straalt. Maar ook krijgt hij de zaal stil met verhalen over opgroeien in een tijd waarin homoseksualiteit nog strafbaar was. Goed om bij stil te staan dat het niet altijd maar vanzelfsprekend is en was om jezelf te mogen zijn. Zoals Barrie zegt: ”We zijn van ver gekomen, maar we hebben nog een lange weg te gaan.”

Met zijn zestig jaar ervaring in het theater- en televisievak heeft hij genoeg interessants te vertellen. Daarnaast laat hij zien dat het dansen voor altijd in zijn lijf zal zitten, maakt niets uit dat hij ondertussen 77 is. Heel trots mag Barrie Stevens zijn op deze solovoorstelling, waarin hij boeit, vermaakt en ontroert. Een man met liefde voor het vak en voor zijn medemens. Eigenlijk is er maar één ding te zeggen na het zien van deze voorstelling: Leeftijd is maar een getal, dus Barrie; vooral doorgaan!

FOTO’S: ©Marcel Otterspeer