Assepoester een moderne musical

Assepoester een moderne musical

Recensie: Marielle Hoexum

In theater de Tamboer in Hoogeveen werd deze zondag de rode loper uitgerold voor de première van Assepoester van Langhout Theater. In deze moderne versie, waar de vader van Assepoester en de stiefmoeder elkaar ontmoet hebben via een datingssite, de jurken besteld worden via internet, maar waar nog altijd gereisd wordt in een koets, is het goede van nu gecombineerd met het klassieke sprookje. Een goede dosis humor voor de kinderen én hun begeleiders maakt dit magische avontuur compleet. De magie wordt wel twee keer doorbroken doordat er contact gezocht wordt met het publiek, maar dit was dan ook het enige minpunt aan de prachtige voorstelling. De cast bestaande uit: Marieke Goemans als Assepoester, Kylian de Rooij als de prins, Hans van Langhout als de boze stiefmoeder, Sanne Franssen als stiefzuster, Nino Ruiter als de vader en de fee en Annebeth Moolenburgh als de koetsier en de lakei speelden met volle overtuiging hun rol en zongen allen zeer goed. Met hierbij nog een extra applaus voor Hans van Langhout die de volledige voorstelling op naaldhakken speelde en danste en nog een extra applaus voor de komische timing van de gehele cast. Ook het decor en de kostuums verdienen zeker een vermelding. Het decor is zo vormgegeven dat het in alle scenes makkelijk omgezet kon worden. Zo is er met een miniem aantal stukken een volledig en compleet decor gecreëerd. De kostuums pasten perfect bij de karakters die er in werden neergezet. Toch wel het mooiste kostuum was de tweezijdige jurk van Assepoester, waarin zij echt op het toneel kon worden omgetoverd door de fee.
Al met al is deze voorstelling echt een aanrader voor jong en oud en kijken we ook alvast uit naar het volgende sprookje dat Langhout Theater op de planken zal brengen.
De voorstelling is nog tot mei 2019 te bewonderen in theaters door heel Nederland. Voor meer informatie en de speellijst: http://langhout-theater.nl/voorstelling/assepoester/