Antigone vecht voor haar recht

Antigone vecht voor haar recht

Afgelopen vrijdagavond, 15 februari, was in theater Islemunda de voorstelling Antigone van theatergroep Mangrove te zien. Antigone was alleen deze avond te zien in het theater, daar de voorstelling verder gespeeld zal gaan worden op verschillende scholen. De voorstelling is speciaal gemaakt voor alle niveaus en leerjaren van het voortgezet onderwijs en het MBO.

Vier acteurs vertellen het verhaal van Antigone. Zij is een meisje uit een Griekse tragedie, meer dan tweeduizend jaar geleden geschreven door een man met een moeilijke naam. Háár naam is ook best moeilijk, maar de betekenis ervan past wel bij haar: “zij die geboren is om tegen te werken”, een echte puber dus. Dat vinden de acteurs ook. Antigone wil naar niemand luisteren. Niet naar Koning Kreon, bij wie ze sinds de dood van haar vader in huis woont, niet naar haar zusje en zelfs niet naar haar verloofde. Maar naar wie moet je luisteren als allebei je broers zijn gedood in de oorlog en je alleen de broer mag begraven die vóór de koning vocht? De acteurs verschillen hierover ook van mening. De één vindt haar een aansteller, de ander begrijpt haar dilemma. Antigone neemt het besluit om naar haar hart te luisteren en keert zich daarmee tegen haar familie, maar die keuze komt haar duur te staan.

Theatergroep Mangrove had eerder al veel succes met de bewerkingen van Feeks en Atalanta. Door de voorstellingen in een modern jasje te steken, zorgen ze dat deze klassieke Griekse tragedies beter te begrijpen zijn.

Vanaf de eerste minuut weet je dat je naar iets heel bijzonders zit te kijken. De spelers weten vanaf de eerste seconde je vertrouwen te winnen en je mee te nemen in het verhaal van Antigone. Het verhaal is zo beeldend gemaakt dat het nooit de saaie leerstof is die je gewend bent van dit soort verhalen. De acteurs hebben alle vier meerdere rollen, door simpel een donkere bril op te zetten, of haar anders te dragen, weet je dat ze een andere rol spelen. Enkele malen stappen ze uit het verhaal en zijn ze zichzelf, wat het verhaal nog luchtiger maakt. Volgens Bas is Annemieke in het echt ook tegendraads, Lusanne moet enkele malen wel even vertellen dat zij de theateropleiding in Amsterdam heeft gedaan, Aron vind het allemaal best en gaat als hij niet in de scène zit even lekker een bakje koffie doen. De vier spelers hebben duidelijk een klik met elkaar, voelen elkaar feilloos aan en hebben zichtbaar plezier in hun vak. Als publiek moet je ook af en toe actief meedoen met het verhaal, wat je alert houdt en precies op de juiste momenten is ingecalculeerd in het verhaal.

Credits:

Concept en regie: Annemieke Elstak-van der Linde
Tekst en eindregie: Michelle van Daalhoff