Foto: Benning Gladkova
Vanaf november 2024 staat Anna Drijver met haar allereerste
solovoorstelling op de planken in bijna 60 theaters in het land. Het stuk met de titel ‘De mannen
van Maria’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van Anneloes Timmerije en vertelt het
waargebeurde verhaal van een vrouw, Maria van Aelst, die in een bikkelharde tijd zag wat haar
mogelijkheden waren, haar eigen weg koos en deed wat geen enkele vrouw voor haar had gedaan.
Het is een uitzonderlijk historisch verhaal, tegelijk doorspekt met thema’s die ook in deze tijd zeer
relevant zijn.
“De mannen uit de 17e eeuw zijn zo’n 350 jaar opgehemeld als de grote helden van ons land. Pas de
laatste decennia is er ruimte voor nuancering en kritiek op de gruweldaden door hun hand en het
systeem van onderdrukking dat zij uitrolden over grote delen van de wereld. Over
vrouwelijke ‘helden’ las ik nooit tot aan Maria van Aelst. Aan haar kleeft geen 350
jaar ‘heldendom’ en we kunnen direct met een brede blik kijken. Hoe zag het leven van Maria eruit in
al die facetten? Wat dreef haar? En wat resoneert nog steeds in ons? Door haar te spelen
onderzoeken we ook hoe de wonden ontstaan zijn waar nu nog steeds littekens van gedragen
worden. Het patriarchaat onderdrukt(e), het kolonialisme onderdrukt(e). We gaan aan de slag.” aldus
Anna.
Toneelbewerking
Anna heeft Maxine Palit de Jongh gevraagd de roman van Anneloes Timmerije te bewerken tot een
indringende monoloog. Maxine is een van de vooraanstaande toneelschrijvers van een nieuwe
generatie en kreeg o.a. veel lof voor haar actuele toneeltekst Vecht (Likeminds, 2022), over het
toeslagenschandaal. Olivier Diepenhorst tekent voor de regie. Hij verdiepte zich meermaals in de
vaderlandse koloniale geschiedenis en maakte de veelgeprezen voorstellingen Lichter dan ik en
Gelukzoekers op Sumatra.
Het verhaal
Maria van Aelst wordt als jong meisje door haar ouders naar ‘de Oost’, het huidige Indonesië,
gestuurd. Batavia, in 1625 het koloniale hoofdkwartier van de VOC, is een hete, stinkende puinhoop.
Er zijn meisjes nodig tijdens de opbouw. Nette Hollandse meisjes om Hollandse kinderen te baren.
Maria wordt uitgehuwelijkt, maar anderhalf jaar later is ze al weduwe. Ook hertrouwd blijft een
zwangerschap uit en ze dreigt als vrouw te falen. Op zoek naar bestaansrecht en vrijheid zet ze haar
zinnen op een machtige positie en rijkdom.