An evening with Dominic Seldis is a night to remember

Afgelopen zondagmiddag was in de Philharmonie Haarlem de première van Music, Maestro An evening with Dominic Seldis.

Nu was de titel niet geheel correct, daar de première ’s middags was, maar daar kon Dominic zelf ook wel om lachen.

In Nederland is Dominic bekend van het televisieprogramma Maestro, maar hij vond het tijd worden om met een eigen theatershow te komen. Met deze ‘entertaining and spectacular musical journey’ deelt hij zijn passie en enthousiasme voor de kracht en schoonheid van (klassieke) muziek. Voor contrabassist, dirigent en presentator Dominic Seldis (1971), die zijn thuisland Engeland in 2008 verruilde voor Nederland, komt hiermee een lang gekoesterde wens uit. Van jongs af aan bezocht hij talloze concerten van uiteenlopende genres, van Stevie Wonder tot The Drifters, van musicals als Cats tot de Berliner Philharmoniker. Hier ontstond zijn fascinatie voor de magie van het podium.

In deze show dirigeert en speelt hij zijn favoriete klassieke -, jazz- en filmmuziek, samen met zijn orkest bestaande uit negen topmusici. Verweven met humoristische, persoonlijke verhalen en verbluffende videobeelden.

Dominic is met muziek grootgebracht, al op vierjarige leeftijd leerde hij viool spelen, zijn ouders vonden muziek belangrijk, wat voor muziek dan ook: van klassiek tot rock, jazz en disco. Ze namen de drie kinderen mee naar diverse concerten. Op tienjarige leeftijd werd hij aangenomen op de befaamde muziekschool Chetham’s School of Music in Manchester. Daar kwam hij er achter dat de viool toch niet zijn ding was, maar als hij op deze school wilde blijven moest hij toch een instrument bespelen. Nu kwamen ze toevallig basspelers tekort en wat bleek, dit was het voor hem.Hij vertelt vermakelijk over zijn tijd op deze kostschool. Hij heeft uiteindelijk veel te danken aan deze opleiding. De bas die hij bespeelde op de school heeft hij nu nog steeds. Dit is nog maar een deel van wat hij allemaal vertelt, je kan niet anders dan aan zijn lippen hangen, hij vertelt op heel ludieke en komische manier zijn levensverhaal. Voor de pauze bestond de voorstelling uit vermakelijke verhalen en prachtige muziek, met als verrassing, ook voor Dominic, dat Francis van Broekhuizen spontaan mee ging zingen, ik heb zelden zo’n grote glimlach op iemands gezicht gezien als nu bij Dominic. Na de pauze was het allemaal wat losser, hij leert het publiek dirigeren en nodigt dan ook iemand uit het publiek uit, om zijn orkest te komen dirigeren. Met hem achter de jurydesk uiteraard. Hij kon het ook niet laten om diverse grapjes te maken over Frits Sissing. Hij nodigt ook nog drie dames uit die hem helpen om met hem en zijn orkest muziek te maken. Uiteraard heeft hij hier iets komisch op verzonnen, wat dat is, moet je maar gaan zien. Ik heb gelachen, maar ook met kippenvel gezeten, vooral tijdens Adagio, zo mooi, zo intens kwam dit binnen.

Dominic: ‘I guarantee, you will go home with a smile on your face’! Dit belooft hij. Nu kan ik garanderen dat dit echt zo is. Het orkest is echt subliem, of ze nu jazz of klassieke muziek spelen, alles klinkt even fantastisch. Ze hebben ook duidelijk een klik met Dominic.

Ik heb puur genoten van deze charismatische man. Let wel: hij kan wel Nederlands spreken, maar hij doet deze voorstelling in het Engels.