Aladdin, in één woord: fenomenaal

Aladdin, in één woord: fenomenaal

Recensie; Mieke van der Raay

Zondagmiddag 26 september, het AFAS Circustheater in Scheveningen kleurt paars. De langverwachte première van Aladdin is een feit. De grote Broadway musical over de charmante straatdief Aladdin en de prinses Jasmine is al jaren een wereldwijd succes. Een groots theaterspektakel vol humor, kleurrijke kostuums, special effects en een spetterende cast. Disney’s ALADDIN ging op 20 maart 2014 in première in het New Amsterdam Theatre op Broadway, New York. De musicalbewerking van Walt Disney’s ALADDIN is een typische Broadwayshow en zit bomvol indrukwekkende dansnummers door een groot ensemble. ALADDIN is een van de grootste Disneymusicals en is een ongekend succes op Broadway, West End, in Tokio, Sydney, Hamburg en in Stuttgart.

Na de ouverture komt meteen de ster van de show op, namelijk Stanley Burleson als Geest. Hij neemt ons mee naar het verre Agrabah, een denkbeeldige stad in het Midden Oosten, waar de arme straatjongen Aladdin (Jonathan Vroege) met zijn drie beste vrienden woont. Met zijn vrienden Babkak, Omar en Kassim overleeft hij op straat door te stelen. Al snel zien we dansers met kleurrijke, oosterse kleding een enorm strakke choreo dansen. Het niveau van zang en dans is echt hoog. Als Aladdin uitgescholden wordt voor “straatrat” zingt hij “Trots op je zoon” zo gevoelig dat alle haren op je arm overeind gaan staan.

Vervolgens zien we in het kasteel prinses Jasmine (Keoma Aidhen) die de zoveelste prins heeft weggejaagd. Ze droomt ervan om eens tussen de burgers in de stad te lopen in plaats van opgesloten te zitten in het kasteel. Met behulp van de kamermeisjes vermomt ze zich als burgermeisje en gaat ze stiekem naar de markt waar ze Aladdin ontmoet.

Intussen beraamt Jafar (Roberto de Groot) samen met Iago (Darren van der Lek) een plan om een lamp met geest te vinden die hem de macht zal geven om de nieuwe sultan te worden. Iago is de komiek in het spel en weet zijn rol goed te timen. Via een toverboekstem wordt Aladdin aangewezen als de ruwe diamant, de enige die de lamp kan halen.

Eenmaal in de grot zie je een enorm hoog gehalte aan goud en glitters en als Aladdin iets anders aanraakt dan de lamp, sluit de grot. Daarna wrijft hij over de lamp. Dan komt de Geest uit een beeld tevoorschijn met een heleboel rook. Stanley zet zijn rol op zo’n hilarische, verbluffende en overtuigende wijze neer dat de naam “Genius” hem nog beter zou staan dan Geest. Als hoogtepunt van de show start het welbekende nummer “Een vriend als ik” waarin Geest uitlegt dat Aladdin drie wensen mag vervullen. Je ziet tovertrucs, dansers, sparkling outfits en confetti die vanaf de zijkant de zaal inspuit. Het nummer eindigt met een oorverdovend applaus van het publiek.

In de tweede akte zie je dat Aladdin als prins (met behulp van Geest) de hand van Jasmine probeert te winnen. Als ze hier niets van wil weten, springt Aladdin uit een enorm groot, rond raam. Op het moment dat Jasmine zich bedenkt zie je Aladdin op een vliegend tapijt weer voor het raam komen en vraagt of ze met hem mee gaat, waarna de eerste klanken van het romantische duet “De wereld wacht” (A Whole New World) door de zaal klinkt. Het raam gaat uit elkaar en plotseling zien we een donker podium gevuld met schitterende, glinsterende sterrenlichtjes en in het midden Aladdin en Jasmine op een tapijt, waarbij je je afvraagt hoe dit in ‘s hemelsnaam kan, Het tapijt vliegt ook in bogen over het toneel.

Intussen steelt Jafar de lamp en ontmaskert Aladdin. Maar zoals in alle Disney sprookjes is het eind goed al goed. Het goede overwint het kwade. Jafar verandert in een geest in een lamp; Aladdin wenst Geest vrij met zijn laatste wens; en Aladdin en Jasmine trouwen. Ze leven nog lang en gelukkig.

Aladdin is een musical waarin je ogen en oren tekort komt. De muziek van Alan Menken is een lust om naar te luisteren. De teksten zitten vol met wel dan niet verborgen grappen. Soms wijkt de tekst even af van de tijd waarin het speelt, dit maakt het nog grappiger. Het decor is gewoon fenomenaal, je kijkt je ogen uit. De superstrakke choreografie is uitmuntend. De zang is ontzettend goed en mooi en ook goed te verstaan. De kostuums zijn ronduit prachtig.De gehele cast straalt, je ziet ze puur genieten. Ik heb gelachen, vol verwondering gekeken, kippenvel gehad en weet zeker dat ik de voorstelling nog een keer ga kijken.

De kaartjes voor deze voorstelling zijn best wel aan de dure kant, maar voor deze musical is het zeker het geld waard.

Deze voorstelling moet je gewoon gezien hebben.

Naast Jonathan Vroege (Aladdin), Stanley Burleson (Geest), Keoma Aidhen (Jasmine), Michel Sorbach (Sultan), Roberto de Groot (Jafar), Darren van der Lek (Iago), Jermaine Faber (Kassim), Dave Rijnders (Omar) en Florian Avoux (Babkak), zijn ook de overige castleden van het grootse theaterspektakel bekendgemaakt, namelijk: Amadeus Williams, Sacha Setubun, Calvin Kromheer, Michael Konings, Gino Korsèl, Marnix Lenselink, Diego González-Clark, Shay Lachman, Nigel Brown, Daniel Vissers, Bente Mulan Nanayakkara, Jamie Dors, Elise Wanner, Engel Talarima, Mickey Vermeer, Shanna Michelle Slaap, Sander van Voorst tot Voorst, Juliann Ubbergen, Yannick Plugers, Swen Overman, Davy Reedijk, Beau Jones, Olivier Scheers, Isabelle Vedder, Lysanne van der Sijs en Rosanne Rebergen.