‘Agnes van God, als je jezelf niet meer durft te zijn’

Waarom ga je het klooster in? Om jezelf terug te vinden of om jezelf te straffen? Wat als je jezelf verliest, in het geloof. Wat als je niet meer weet wie je bent of bang bent om jezelf te zijn. Agnes van God vertelt het verhaal over een jonge vrouw die in het klooster bevalt van een kind, maar wie de vader is, wanneer het en hoe het kind ter wereld is gekomen, blijft de vraag. Dokter Martha Barentz start een onderzoek. Ze merkt dat Moeder Overste Agnes wel heel erg in bescherming neemt, maar waarom zou ze dat doen?

In Koffietijd meldt Albert Verlinde dat ze een fantastische cast hebben en Eva zegt instemmend dat ze elkaar zo goed aanvullen, omdat ze zo’n verschillende mensen zijn. Dit is ook te zien in de voorstelling. Alle drie hebben ze een eigen verhaal en mening over wat er gaande is. Alle drie hebben ze er belang bij dat het verhaal al dan niet boven water komt, alle drie geven ze een eigen kleur aan het stuk. Dit maakt het interessant om naar te kijken en het zorgt voor een goed eindresultaat.

Agnes heeft een prachtige engelen stem, dat is wat haar bijzonder maakt volgens Moeder Overste. Dit is dan ook een perfecte rol voor Noortje met haar muzikale achtergrond, waarmee haar engelen stem volledig tot haar recht komt. In tegenstelling tot de korte stukken zang zijn er lange monologen en hebben alle drie de speelsters veel tekst. Willeke lijkt niet altijd goed uit haar woorden te komen. Dit is echter niet gek met zulke lappen tekst, en het past ook nog wel bij haar rol. Het stuk draagt zware onderwerpen als mishandeling en verkrachting wat er voor zorgt dat je aan het eind van de voorstelling er nog eens even over na moet denken, maar af en toe er is ook ruimte voor een lach.

De première werd gespeeld in de Koninklijke schouwburg in Den Haag, de schouwburg leek bijna op een kathedraal. Daar waar het theater een oude indruk geeft, zo modern en abstract is het decor van de voorstelling. Het is wel een effectief decor en iedere plek op het podium geeft een andere locatie weer zonder veel fysiek decor.

De mooiste scènes zijn de scènes waar dokter Martha Barentz Agnes hypnotiseert om de waarheid aan het licht te krijgen. Vooral op dat moment heeft iedereen een eigen belang, hetgeen de scènes mooi maakt. Dokter Martha vraagt wat je graag wilt weten, de waarheid komt dichterbij 3, 2, 1 en uit de hypnose… Op die manier blijf je nieuwsgierig naar wat er nu precies is gebeurt. Als jij dat nu ook wilt weten, Agnes van God speelt tot eind januari door heel Nederland en dan zal je er achter komen… of niet…

Voor meer informatie http://www.albertverlindeentertainment.nl/agnesvangod/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.