Adam & Eva 2.0; De naakte waarheid van het leven

Recensie en foto’s: Mieke van der Raay

Afgelopen zondagmiddag 2 oktober was de première van Adam & Eva 2.0 in het Zaantheater in Zaandam.

Voordat het stuk begint komt Hans Cornelissen het publiek een reminder geven over het hoe en wat. Het stuk zou al eerder in première gaan, maar helaas was daar Corona en een totale lockdown. Het team van De Graaf & Cornelissen had er alles aan gedaan om door te kunnen spelen, ze hadden een theaterkoppel geregeld: Han Oldigs en Ellen Pieters, zij hoefden geen anderhalve meter afstand te houden. In plaats van een anderhalf uur durende voorstelling, werd het nu een voorstelling van een uur. Zo konden ze er twee op een avond spelen, maar dit alles mocht niet baten.

In Adam & Eva 2.0 spelen Ellen Pieters en Han Oldigs twee verveelde buitenaardse wezens die de planeet aarde bedenken. Ze gaan hier zo in op, dat ze de gedaantes van man en vrouw aannemen. Het publiek is er getuige van hoe ze elkaar ontdekken. De bevreemding, de verwondering en de nieuwsgierigheid. Vol enthousiasme storten ze zich in een soms sensuele ontdekkingsreis, met alle gevolgen van dien.

Adam & Eva 2.0 lijkt enigszins op het scheppingsverhaal, maar er wordt hele eigen draai aangegeven. Het is een komisch alternatief, met leuke nieuwe spinsels en verzinsels. Als Ellen en Han opkomen moet je eigenlijk al lachen, hun naaktkostuums zijn gewoon hilarisch en redelijk op het echte af. We zien hoe Adam & Eva op zoek gaan, naar wat wel goed is en wat niet, wat is liefde? Waarom zijn man en vrouw anders? Waarom heeft de man een flubbeltje en de vrouw twee bollen? Het is een ontdekkingsreis met serieuze aspecten en een komisch randje. Heel veel gesprekken tussen de twee zijn heel herkenbaar, de wisselwerking tussen man en vrouw was duidelijk te herkennen. Waarom luistert de man nooit? Waarom moet de vrouw meer voor de kinderen zorgen dan de man? Het publiek herkende zichzelf geregeld in de vraagstukken, dit merkte je door het harde lachen of een instemmend kuchje.

Voor het eerst sinds jaren zijn Ellen Pieters en echtgenoot Han Oldigs samen te zien op hetzelfde podium. ‘Ellen Pieters en Han Oldigs zijn heerlijke acteurs die in het verleden glansrollen in voorstellingen hebben gespeeld. Producenten Ruud de Graaf en Hans Cornelissen zijn er in geslaagd een nieuwe leuke komedie van Haye van der Heyden in het theater te brengen. Han en Ellen zijn echt topacteurs, ze weten je feilloos mee te nemen in hun spel. Het stuk is komisch met een knipoog naar het leven.