Winterhart van Musicallfactory weet feilloos je hart te veroveren

Afgelopen weekend speelden de talenten van de Musicallfactory de voorstelling Winterhart in de concertzaal in Tilburg. Maar liefst 35 getalenteerde jongeren stonden te stralen op het podium. Musicallfactory bestaat dit jaar alweer 25 jaar en heeft zich ontwikkeld tot een professionele deeltijdopleiding voor jongeren vanaf 12 jaar en ouder.

Winterhart gaat over twee prinsessen, twee zussen. Op een dag blijkt de oudste van hen een gevaarlijk kracht te hebben die alleen maar sterker wordt. Als ze op een dag bijna haar zusje vermoord, neemt ze zich voor om nooit meer deze krachten te gebruiken en besluit ze dat niemand iets mag weten over deze bijzondere gave. Als ze tijdens haar kroning dan toch per ongeluk deze krachten gebruikt, besluit ze de bergen in te vluchten. Haar volk en zusje achterlatend in onzekerheid. Vastberaden en in volle overtuiging dat Lina niet het monster is dat men beweert, besluit prinses Mara haar, inmiddels tot koningin gekroonde, zus terug te halen.

Deze voorstelling bewijst maar weer eens dat je zonder groots decor, maar puur op talent en inbeeldingsvermogen, een voorstelling kan neer zetten waar menige professionele productie niet aan kan tippen. Vanaf de eerste minuut zit je vol verbazing naar deze voorstelling te kijken en kan je bijna niet geloven dat dit “maar” een amateurvoorstelling is. Amber en Iris Anne, als respectievelijk Mara en Lina, passen zo goed bij elkaar. Qua stem, maar ook qua spel, hebben ze duidelijk een klik, maar vooral hun zang is van een uitermate hoog niveau. De vrolijke noten zijn toch wel van Gené als Ola en Fleur als Sverre. Hun gezichtsuitdrukkingen zijn geniaal, het lijkt geeneens of ze spelen, zo natuurlijk komen hun grappen en grollen over. Soms vergat je heel even naar de andere spelers te kijken, zo grappig waren ze. De concertzaal is nu eenmaal niet de meest sfeervolle zaal in Nederland, maar toch wisten ze, door speciale licht effecten, een ideale sfeer te creëren.

Alles klopte; zang, acteerwerk en choreografie, het was een perfect geheel. Je hebt nooit het idee dat het podium te vol is, ieder weet zijn plaats en heeft een duidelijke affiniteit met het musicalvak.

Spel/regie/script/liedteksten: Geertje Hochstenbach
Dans/choreografie/kostuums: Veronique van Iersel
Correpetitor/arrangeur/muzikaal leider: Marnix Wetzer
Zang/arrangeur: Sofie Dirkx

Cast: Iris Anne, Amber E., Okke, Julius, Guieverre, Robin, Suzanne, Fleur du P. Luulke, Gené, Puck, Fleur K. Sophie, Amber S. Kirsten, Pepijn, Chimène, Yosiera, Merel, Holly Zonne, Carmen, Anne Roos, Eline, Thijs, Tjalien, Janna, Femke, Kiki, Alyssa, Fee, Alissa, Jasmijn, Jade, Esmee en Hannah.

Band: Marnix Wetzer, Jolle Mooren, Leon Sibum en Maarten Swinkels.