Wiener Melange; Opera gaat over schaken of geschaakt worden

Recensie: Mieke van der Raay

Capelle aan den IJssel 3 januari 2017, buiten is het best wel fris, maar
binnen wordt het al snel warm, door de warme klanken van opera, gezongen
door Ernst Daniel Smit.
Dit doet hij niet alleen; André Post, Karin Hertsenberg en Hildur
Hafstad, vier ballroom dansers en het 24 koppige Wiener Strauss
ensemble, maken van de show iets heel bijzonders.

Wenen is de operette hoofdstad van de wereld en het inspiratie
uitgangspunt voor deze voorstelling.
We horen de bijzondere werken van onder andere Strauss, Mozart, Puccuni,
Robert Stolz en veel meer klassieke bekende en minder bekende werken.
Tussen deze mooie klanken, vertelt Ernst enkele interessante gegevens
over de eerste jaren van de opera in Wenen.
Helaas was Ernst Daniel Smit niet op zijn best, hier en daar niet goed
bij stem en misten we de power die we van hem gewend zijn.
De andere drie vocalisten waren van een heel hoog niveau, met prachtige
solo’s, wat het geheel toch omhoog bracht.
De vier ballroom dansers waren een aangename aanvulling op de warme
klanken van de muziek.
Helaas ging er tijdens deze première best wel veel fout, microfoons die
open bleven staan, terwijl de zangers back stage waren, oorbellen die in
het rond vlogen, licht spots die niet op de juiste plaats stonden, dit
alles deed heel erg af aan het geheel.
Dit alles deerde het aanwezige publiek ( het leeftijdsniveau was erg
hoog) niet, zij genoten duidelijk van alle pracht en prachtige klanken.
De jurken van de dames waren ontzettend mooi, jammer dat één van de
vocalisten op één van de jurken ging staan.

Al met al was het een aangename avond met mooie muziek, fantastisch
goede vocalisten.
Voor meer informatie: www.wereldtheater.nl

hart heelhart heelhart heel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.