War of the Worlds; hoorspel als theater

War of the Worlds; hoorspel als theater

Schouwburg Amstelveen was zondag 20 september het decor voor de première van ‘War of the Worlds’ Homemade Productions. In het stuk maken we kennis met Orson Welles (William Spaaij), een jonge theatermaker met een eigen gezelschap, het Mercury Theatre, samen met acteurs als Agnes Moorehead (Robin van den Heuvel) en Joseph Cotten (Abel Leemans). Op de Amerikaanse radio verzorgden zij diverse hoorspelen, zo ook een hoorspel van H.G. Wells’ War of the Worlds. In Wells’ War of the Worlds vielen wezens van Mars de planeet Aarde aan. Orson Welles wilde het hoospel zo realistisch mogelijk maken en verwerkte het daarom in een ‘gewone’ radiouitzending. Het leek alsof er een muziekprogramma werd uitgezonden, maar dat werd steeds onderbroken door ‘live-verbindingen’ over de zogenaamde aanval. Sommige luisteraars dachten dat het werkelijkheid was en zo ontstond er paniek. Dat weerhield Welles er niet van om het hoorspel verder af te maken, zoals hij het in gedachten had. Deze beslissing maakte hem direct bekend en hij kreeg hierna de kans om richting Hollywood te gaan, waar hij onder andere Citizen Kane maakte.

William Spaaij zet een geniale, eigenzinnige en ook zeker niet subtiele Orson Welles neer. Zijn beweegredenen zijn duidelijk, maar gaat hij toch niet te ver? Dit dilemma en de boeiende manier van acteren van William houdt je alert gedurende de voorstelling. Eigenlijk zoals we Abel Leemans zien als Joseph Cotten, hij zucht af en toe eens diep over wat Welles nu weer bedenkt en doet, maar gaat er toch iedere keer weer in mee, omdat het toch ook wel weer vaak een geniaal en spraakmakend idee is. Robin van den Heuvel speelt Agnes Moorehead, ook lid van het gezelschap. Met het nummer dat ze mag zingen maakt ze absolute indruk. Erg mooi gezongen en het neemt je mee in haar emotie. Helaas was dat minder wanneer ze speelde. Haar spel en manier van praten had iets minder vlak gemogen, het maakte het soms minder boeiend om naar te luisteren. Zo zingt zij in haar nummer dat zij naar hem (Welles) schreeuwt, terwijl ze tot dan haar stem nog geen zin verheven heeft en dat op twee à drie zinnen na ook niet doet. De emotie uit het nummer had ik graag meer teruggezien in haar spel.

Naast deze drie acteurs zien we ook nog Gerrie van der Klei in de rol van Rita Hayworth, Orson Welles tweede vrouw. Zij is een personage uit de toekomst die het geheel overziet en fungeert als vertelster. Gerrie van de Klei doet dit op haar unieke, geweldige wijze en het is dan ook heel fijn om haar in deze rol te zien. Verder is daar Marlijn van der Veen in de rol van Dorothy Comingore, een beginnend actrice die graag deel uit wil maken van Welles’ gezelschap. Een mooie overeenkomst, aangezien zij zelf nog studerend is aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunst Academie. Met deze rol maakt ze een mooie start in haar toneelcarrière.

Wat in deze theaterversie van War of the Worlds ook zeker niet onbesproken mag blijven is de muziek van Jeroen Sleyfer en Marco Hoving. Zij tillen de, al goede liedteksten, van Dick van den Heuvel naar een nog hoger niveau. Ook de zang van alle acteurs is van goed niveau; fijne stemmen en liedinterpretatie van alle acteurs.

War of the Worlds zal tot en met 20 december 2020 door het land touren. De rol van Orson Welles zal in een aantal voorstellingen gespeeld worden door René van Kooten.
Meer informatie over de voorstelling en het reserveren van kaarten vindt u op www.waroftheworlds.nl