Veelbelovende preview Omnia – de nieuwe musical van Volle Zaal Producties

Tekst: Mieke van der Raay

Afgelopen woensdag 23 juni kregen we vast een voorproefje van de nieuwe musical van Volle Zaal Producties: Omnia. In het Theaterhuis De Berenkuil in Utrecht was het van tevoren nog even spannend ivm een inbraakalarm, maar gelukkig was er niets aan de hand en kon de pers toch nog genieten van een veelbelovende preview.

Met trots presenteerden ze hun nieuwe musicalvoorstelling Omnia.De afgelopen periode hebben cast & crew zich vol overgave ingezet om een komische, ontroerende en bovenal magische muzikale voorstelling te maken voor het hele gezin. Zoals hun missie luidt: Vermaak met een boodschap! Het was, ook voor hen, geen makkelijk jaar met alles wat er in de wereld gebeurt en alle beperkende maatregelen die er voor de culturele sector zijn genomen. Ze prijzen zich dan ook extra gelukkig met het team dat niet bij de pakken neer is gaan zitten, dat elkaar is blijven aanmoedigen en is blijven kijken naar dat wat wél mogelijk was.

We konden genieten van enkele scènes uit de musical, waarbij gelijk opviel dat er veel aandacht was besteed om het geheel geloofwaardig over te laten komen. Regisseur Jean-Paul Duijst-Bergervoet heeft zijn visie op het verhaal duidelijk weten over te brengen. Hij is een maker in hart en nieren en dat zie je dan ook gelijk terug in deze preview. Omnia speelt zich af in een sprookjesboek, met veel duistere en speelse elementen. Alle muziek is nieuw geschreven, maar er zitten citaten in van Beethoven, Tsjaikovski en Prokoviev. Jacob de Groot heeft hier echt een wonder verricht om de muziek vrolijk, maar ook melancholisch en bombastisch te laten klinken. Het maken van de choreografieën was een uitdagend proces. Amber Sluis heeft er voor gekozen om moderne dans en klassiek ballet naadloos in elkaar over te laten lopen. De kleding is, zoals altijd bij Volle Zaal Producties, uniek en heel bijzonder. Elke keer weten zij mij daar mee te verrassen. De hoofdrol was bij deze preview weggelegd voor Maud Swinkels, WOW, wat een talent. Tijdens de preview wist ze al hoe ze je moest inpakken. Zij zal waarschijnlijk niet alle voorstellingen spelen, daar zij ook in de Sound of Music gaat spelen en kinderen zijn nu eenmaal gebonden aan een bepaald aantal speeluren. Volle Zaal Producties gaat dan ook nog op zoek naar een ander meisje.

Het verhaal:

Lang geleden, op een plek voorbij jouw mooiste dromen, diep in de bebossing van het Donkere Woud en verscholen voor hen die niet konden lezen, lag het magische oord Omnia. Koning Balthazar en zijn geliefde Koningin Rania bestuurden het land met trots. Samen kregen zij twee kinderen; Prins Bonifacius en zijn tweelingzus, Prinses Hiranur. Prins Faas en Prinses Hira, zoals zij binnen de paleismuren genoemd werden, groeiden op en ze bleken ware tegenpolen. Zij waren yin en yang, voor-en tegenspoed. De goede prins en de kwade prinses. Samen hielden goed en kwaad het prachtige Omnia jaren in balans. De vredige jaren waren echter abrupt voorbij toen op een avond het verschrikkelijk tragische noodlot toesloeg. Het land werd verscheurd, verhalen werden vernietigd en Prinses Hiranur verdween als sneeuw voor de zon. Ondertussen, ver buiten Omnia, groeit een meisje op onder de beschermende vleugels van haar ouders. Een meisje, Dilly Ultiem, dat op een dag Omnia zou kunnen redden. En die dag is aangebroken. Dilly Ultiem wordt naar Omnia gehaald om het land te redden. Om te slagen zal zij vele heuvels moeten nemen en innerlijke obstakels moeten overwinnen. Zal het haar lukken om Omnia te redden?

Je zag meteen dat alle spelers er zin in hadden om weer te mogen spelen. Op wat ik nu gezien heb, ben ik erg benieuwd naar de gehele voorstelling. Het zag er veelbelovend uit en ik kan eigenlijk niet wachten om de gehele voorstelling te zien.

Voor meer informatie: https://vollezaalproducties.nl/