The Sound of Music-cast is compleet!

Tekst en interview: Mieke van der Raay

Dinsdag 13 april was in het koude, zonnige Amsterdam de Nederlandse pers uitgenodigd om kennis te maken met de cast van The Sound of Music. Geheel volgens de geldende richtlijnen, moest je een verklaring kunnen overleggen dat je recent (laatste 48 uur) getest was, of je kon je laten testen, bij binnenkomst op het hoofdkantoor van Stage Entertainment. Eenmaal binnen, had iedereen een aparte ruimte, waar hij of zij gebruik van kon maken. Na elk interview werden het bureau en de stoel weer schoongemaakt. Alles was tot in de puntjes geregeld.

©Roy Beusker

De eerste persoon die ik mocht interviewen was niemand minder dan Francis van Broekhuizen. Francis is één van de meest veelzijdige sopranen van Nederland; een dame met een uitgesproken persoonlijkheid waar je op het moment op televisie bijna niet omheen kan. Zij mag vanaf juni het habijt aantrekken en de rol van Moeder Overste vervullen in de musical The Sound Of Music. ”Ik ben door het dolle!”, roept ze meteen.
Door The Sound of Music is ze al als jong meisje gaan ontdekken hoe mooi muziek kan zijn. Opera is haar passie, maar nadat ze voor het eerst samen met haar vader de film had gekeken, wist ze het echt, ik wil dit ook, ik wil zingen. Haar moeder vond haar helemaal op Gretl lijken. Ze heeft de film inmiddels meer dan 115 keer gezien. Door de film wilde ze zelfs ook non worden, ze heeft negen jaar de mis gediend. Al duizenden keren heeft ze ‘Climb Every Mountain’, gezongen, het lijflied van Moeder Overste in de musical. Op een gegeven moment zag ze in oktober of november, dat Stage Entertainment The Sound of Music gaat doen. “Ik dacht: Ach wat leuk, ze moeten even weten dat ik het ook kan zingen. Bleek dat ik vrienden was met Albert Verlinden op Facebook, Dus stuurde ik hem een berichtje, dat als er een zieke is, ze mij kunnen bellen.” Ze stuurde vervolgens een cd met haar werk. Later heeft ze ook nog even een contactformulier ingevuld en weer een cd gestuurd. Na enige tijd werd ze gebeld dat ze de rol had, nee en niet om in te vallen, maar als eerste cast. Met als opmerking ‘Francis je bent het gewoon, geen twijfel mogelijk’. Wel heeft ze de afspraak dat ze een deel van de toer niet hoeft te spelen, daar ze al andere verplichtingen heeft. Ze kent alle nummers in het Engels van voor tot achter en is nu ijverig bezig om alle liedteksten in het Nederlands te leren. Als afsluiter wil ze nog wel kwijt dat tv heel leuk is, maar dat het theater echt haar grote liefde is, ze kan niet wachten om ofwel met The Sound of Music op het toneel te staan, met een operavoorstelling of in reprise te gaan met haar eigen voorstelling.

©Roy Beusker

Na de zoektocht naar Maria weten we nu dan ook eindelijk wie haar tegenspeler als Kapitein von Trapp gaat zijn: Stefan Rokebrand. Hij hoefde niet na te denken over de vraag of hij de rol van Kapitein von Trapp wilde spelen. Hij vond het meteen leuk. De veelzijdigheid van von Trapp trok hem wel aan. In het begin is hij een ondoordringbare man, erg gesloten. Maar gaandeweg realiseert hij zich dat hij verliefd is. En verliefd worden komt vaak heel onverwachts, soms op momenten dat het niet uitkomt. Velen onder ons zullen Stefan kennen als Erik Hazelhoff of als Herman Brood, twee best wel stoere mannen. Nu, als von Trapp, kan hij een andere kant van zichzelf laten zien. Dat vind hij zo leuk aan zijn vak, dat hij diverse personages kan neerzetten. Stefan is zelf vader van een dochtertje, maar zeven kinderen is toch wel wat anders. Maar met kinderen op het toneel staan vindt hij juist heel leuk, het levert heel wat op. Je krijgt er energie van door elke keer weer met andere kinderen te acteren. Je moet altijd alert blijven, stel dat een kind iets anders dan in het script staat zegt, of niet opkomt, dat houdt je wakker en geeft je de juiste spanning en energie. Het houdt je bij de les. Als kind heeft Stefan de film uiteraard ook heel vaak gezien, maar als puber had hij zoiets van ‘het zal wel, met die Sound of Music’, maar een paar jaar geleden, heeft hij weer gekeken. Toen herzag hij zijn mening toch en zag dat het toch wel erg goed is; ze spelen het goed, er zit een modern inorie in, zodat het je nog steeds kan raken, De liedjes zijn fenomenaal goed en liggen lekker in het gehoor. Zijn auditie, waarbij hij ‘Edelweiss’ zong, was toch wel een aparte ervaring zo via de webcam vanuit je eigen huiskamer.

©Roy Beusker

William Spaaij heeft al diverse rollen gespeeld; van Shrek, Grease, Fame tot De Kleine Blonde dood, maar nu mag hij de rol van Max op zich nemen. Carline Brouwer en hij klikken goed, hij vindt haar eigentijds en verfrissend. Hij weet dat veel mensen nieuwe stukken willen zien, hij is daar ook groot voorstander van, maar hij is er ook voor om dit soort voorstellingen terug te halen. Hij wordt over de hele wereld nog steeds gespeeld en terecht, want het is gewoon een mooie voorstelling, maar dan moet je er wel wat mee doen. “Als je dan een belletje krijgt of je Max wilt spelen, dan is dat heel interessant. Mensen zien Max als een oude man, maar dat is hij eigenlijk niet. Hij is slim, heeft een geheim en een opportunist. Het is een cadeau dat je in zo’n verhaal de lichte noot mag spelen.” Met het spelen in deze voorstelling kan hij de passie voor het vak weer laten zien. William is ook al een tijd regisseur, maar heeft geen voorkeur. Hij doet gewoon waar hij gelukkig van wordt. Hij wordt gelukkig van zijn vak, in welke vorm dan ook. Op het moment heeft hij een heel druk schema, maar als alles meezit lopen de voorstellingen, Zodiac de musical, die hij regisseert, en The Sound of Music precies in elkaar over. Voor Zodiac gaat hij een maand in Breda wonen en gaat daarna gelijk het repetitietraject in voor The Sound of Music. Dit mede dankzij het feit dat alle producenten nauw contact met elkaar hebben, zodat iedereen alle voorstellingen kan brengen in het theater. The Sound of Music betekent voor William het onmogelijke mogelijk maken, wat perfect past in deze tijd waarin we moeten leven met corona. Een tijd waarin je je hart moet volgen en niet moet blijven vastzitten in een vast patroon, je moet kunnen aanpassen. Er is meer haalbaar, dan wat je verwacht. Met een kindercast spelen vindt hij superleuk, hier en daar een beetje plagen, oh oh je mond houden. Hij heeft er veel zin in, tegen kinderen kan je meer zeggen, ze zijn kneedbaarder en zijn ontvankelijker voor adviezen.

©Roy Beusker


Nandi van Beurden speelde eerder in The Sound of Music, dit was in haar afstudeerjaar en het was dan ook haar officiële afstudeervoorstelling. Ze was destijds ook de understudy voor de rol van Maria, ze moest zelfs een keer vier keer in één weekend op als Maria. Het was een soort van snuffelstage. In ‘Op zoek naar Maria’ kon ze hierdoor toch meer overbrengen hoe zij de rol zag. Uiteraard bepaalt uiteindelijk het publiek wie zij in de rol willen zien, of je nu wel of geen ervaring hebt met de rol. Gelukkig dacht het publiek er net zo over en mag ze nu als hoofdrolspeelster het toneel betreden als Maria. Als kind heeft ze de film wel gezien en hoewel ze meer fan was van Mary Poppins, danste en zong ze toch met alle liedjes mee. Voordat ze zelf in de voorstelling stond, werkte ze in de Efteling als zaalwacht in de tijd dat The Sound of Music daar speelde. Avond aan avond heeft ze toen de voorstelling gezien. Destijds heeft ze er dus ook al een beetje van kunnen proeven en afkijken. Ze herkent zich wel in de rol van Maria; haar levensenergie en dingen los laten en ervoor gaan, ook als je dingen spannend vindt. Beter ervoor gaan met de gedachte ‘als ik iets niet heb geprobeerd, is het altijd erger’ dan achteraf denken ‘had ik het toch maar gedaan’. Zo ging ze dit avontuur, dat begon met de zoektocht op televisie aan. Ook zij kijkt er naar uit om met kinderen in de voorstelling te spelen, ze houdt ervan hoe kinderen reageren. Ze heeft in de lockdown heel even voor de klas gestaan, om kinderen op te vangen, waarvan de ouders moesten werken in de zorg. Dit vond ze zo ontzettend leuk. In de rol van Maria kan ze veel kwijt van zichzelf, de veelzijdigheid van Maria spreekt haar wel aan. Ook het spelen met Stefan kijkt ze reikhalzend naar uit. Ze heeft nog niet echt met hem kunnen praten, maar ze vind het zeker een leuke vent. Als haar toekomstige echtgenoot wil ze hem zeker beter leren kennen. Daar zal ze de komende tijd voldoende kans voor gaan krijgen, zodat ze vanaf 16 juni, wanneer de voorstelling gaat spelen, een mooi paar zullen zijn. Belinda van der Stoep als de barones, Esmee Mardjan als oudste dochter Liesl en Jimi Hendrikse als Rolf maken de cast compleet. Voor meer informatie, de speeldata en tickets kunt u terecht op www.stage-entertainment.nl/nl/shows/musical/the-sound-of-music.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.