Rotterdamse havenwereld komt tot leven in CODE 010

Recensie: Mariska Oosterhuis

Vrijdagavond 17 april ging de eerste van vier voorstellingen over Rotterdam in première in het Rotheater in Rotterdam. CODE 010 is een sfeervolle voorstelling, neergezet door vijf acteurs onder leiding van Sadettin Kirmiziyüz. De inspiratie voor dit eerste deel komt uit de Rotterdamse havenwereld, waarin Kirmiziyüz undercover naar verhalen heeft gezocht.

Hugo de kraanmachinist, als jongetje van 3 ging hij al met zijn vader mee de kraan op. Jacky de hoerenmadam, ooit uit Colombia naar België en Nederland gekomen, en in de prostitutie belandt. Marco de rechercheur, die onderzoek doet naar handel in de haven, en daarbij iets te ver gaat met zijn eigen onderzoek. Drie verhalen, apart van elkaar verteld, en allemaal met elkaar verweven door de Rotterdamse haven en de wereld van geld, macht, handel en de smalle scheidslijn tussen goed en kwaad.

Als Hugo (gespeeld door Kaspar Schellingerhout) zijn toegangspasje uitleent aan de crimineel L, ziet hij daar niet zoveel kwaad in. Hij krijgt er vijfduizend euro per keer voor, en hoeft niet zo nodig te weten wat L. op het terrein uitvoert. Tot zijn pasje kwijt is en door de afgekondigde staking Hugo geen nieuw pasje kan regelen. L. is hier niet blij mee, want hij loopt veel geld mis. L., de Brabantse crimineel, wordt treffend neergezet door Nasrdin Dchar.

Er gebeurt echter veel meer in de haven, dingen die het daglicht beter niet kunnen zien. Intriges, handel en criminaliteit, alles komt voorbij. Hoerenmadam Jacky wordt realistisch vertolkt door Alejandra Theus en het kinderlijke hoertje Pearl wat onder haar werkt is een sterke rol van Marieke Giebels. Joost de hacker weet in het computersysteem van de haven te komen, en kan containers laten verdwijnen, dit is een rol van Sadettin Kirmiziyüz zelf.

Code 010 is een mix van vertellend theater, waarbij de acteurs het verhaal vertellen, maar even later moeiteloos switchen naar een stuk beeldend theater, waarin het volgende stuk wordt gespeeld. Dit alles in een simpel maar treffend decor. Links een groot hek met prikkeldraad, rechts een stellage waarop de instrumenten staan, die nu en dan als geluidseffecten worden gebruikt. In het midden staat een container, voor meerdere doeleinden gebruikt. Verder is het sober en leeg.

De voorstelling boeit van het begin tot het eind. Dat is goed omdat CODE 010 met veel vaart wordt verteld, en met veel plezier gespeeld. Je moet wel blijven opletten om geen stuk te missen van het verhaal. Alle vijf de acteurs spelen meerdere personages. Ze kleden zich om op het podium, dat maakt het makkelijk om te zien welke rol er gespeeld wordt en dus welk verhaal van de drie er verteld wordt.

Er zit een kleine hoeveelheid muziek in. De geluidseffecten met het drumstel voegen spanning toe aan de voorstelling, dit in tegenstelling tot de kleine hoeveelheid zang wat niet veel toevoegt.

Al met al is CODE 010 een absolute aanrader, zelfs voor mensen die niets met Rotterdam hebben. Dit voorspelt veel goeds voor de drie opvolgende voorstellingen, die nog gemaakt moeten worden.
CODE 010 draait nog tot en met 31 mei, exclusief in het Rotheater.
CODE 010: Nasrdin Dchar , Sadettin Kirmiziyüz , Kaspar Schellingerhout , Alejandra Theus, Marieke Giebels
Tekst: Simon Weeda & acteurs
Regie: Sadettin Kirmiziyüz
hart heelhart heelhart heelhart heelhart leeg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.