Romantiek heerst in The Bridges of Madison county

Recensie: Mariska Oosterhuis
Foto’s: Mieke van der Raay

Wie zin heeft in een avond romantiek moet zorgen dat hij/zij een gaatje vindt om naar Amsterdam te gaan. Tot en met 8 juli is daar de Musical The Bridges of Madison county te zien in het DeLaMar theater.

Volg je je hart of je verstand? Voor deze vraag staat Francesca (sterk gespeeld door Lone van Roosendaal). Als Italiaanse immigrante woont zij met haar gezin in Iowa, op het Amerikaanse platteland. Als haar gezin een paar dagen naar de jaarmarkt is, ontmoet zij de fotograaf Robert (René van Kooten) die op zoek is naar een brug. Er ontstaat een romance, waar ze beiden van ondersteboven zijn. Maar gaat Francesca mee met Robert of kiest ze voor haar gezin en blijft ze in Iowa?

Het verhaal is perfect voor een zomermusical. Na de reeks voorstellingen in de zomer van 2017, is The Bridges of Madison County terug voor de zomer van 2018. De twee hoofdrollen zijn nog dezelfde acteurs als in 2017, de rollen van Richard Johnson (Ad Knippels), Michael Johnson (Joost van der Aa) en Carolyn Johnson (Charlotte van der Plas) worden door andere mensen vertolkt. De vrolijke noot van de avond is zonder twijfel Annick Boer die een geweldige rol neerzet als de nieuwsgierige buurvrouw Marsha (en daarbij ook nog wat kleine bijrolletjes speelt).

Het decor is simpel, maar dankzij een paar requisieten en je eigen verbeelding heeft de voorstelling ook niet meer nodig. Het podium wordt gedomineerd door een enorme trap, wat diverse functies heeft. Verder wat kleine attributen als een melkbus, een hooivork, tafel en een paar stoelen en meer is er niet nodig.

Waanzinnig leuk is ook dat het vijfkoppige orkest zo’n actieve rol speelt in de voorstelling. Soms zijn ze op de achtergrond, maar vaak vermengen ze zich met de acteurs. Geen enkele keer is dit storend, het brengt een mooie sfeer op het podium, waardoor de muziek nog meer tot zijn recht lijkt te komen. Regelmatig leveren de liederen kippenvel op, vooral wanneer Francesca en Robert samen het prachtige duet “Jij en ik zijn één seconde” zingen. De liedteksten en muziek van Jason Robert Brown (vertaald door Koen van Dijk) zijn een absoluut hoogtepunt van de voorstelling,

De muziek, en het prachtig neergezette verhaal vormen een uitstekende reden om naar het DeLaMar theater te gaan en The Bridges of Madison County te gaan bekijken. Een zomerse aanrader!

The Bridges of Madison county:
Gezien: donderdag 23 juni 2018, DeLaMar theater Amsterdam