RENT ontroert en overdondert

RENT ontroert en overdondert

Recensie: Mariska Oosterhuis

Atelier DeLaMar beleefde dinsdagavond 4 oktober de première van de nieuwste versie van RENT. De award winnende musical gaat deze maand on tour langs diverse theaters in Nederland. De cast is deels vernieuwd. Ook is het decor aangepast voor de grotere zalen, het publiek zit niet meer aan twee kanten, maar nog slechts aan één kant.

RENT is gebaseerd op Puccini’s opera La Bohème en vertelt over een groep jonge kunstenaars in New York City. Ze zijn besmet met HIV, ze worstelen met verslaving, hun seksuele geaardheid en wat is nu eigenlijk belangrijk in het leven?

Mark, de jonge filmmaker gaat een documentaire maken over zijn vrienden. Roger, zijn huisgenoot die al tijden niet uit huis geweest is sinds zijn vriendin zelfmoord pleegde. De aan heroïne verslaafde Mimi laat hem weer liefde voelen, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Mark zelf is verlaten door Maureen, die een relatie aangegaan is met Joanne, een advocate. Dan is er nog de homoseksuele filosoof Tom, die een relatie krijgt met de travestiet Angel, nadat die hem gered heeft na een beroving op straat.

Regisseur Daniël Cohen heeft de cast deels vernieuwt in vergelijking met de vorige serie shows, maar het effect is hetzelfde. Je wordt bijna drie uur lang meegezogen en ze laten je niet meer los tot het einde. De aandacht wordt continu vastgehouden met de verhaallijn die aan elkaar gepraat wordt door Mark (Karel Simons) en de wervelende liedjes tussendoor. De acteurs pakken je op en nemen je mee naar het New York van eind vorige eeuw. Het ene moment raak je tot tranen toe geroerd, het volgende moment vind je jezelf overdonderd door de muziek van de live band en de sterke zang van de cast.

De stripdanseres Mimi wordt met volle overgave neergezet door Rosa da Silva. Indrukwekkend hoe zij groots en meeslepend kan zijn, maar ook klein en intiem. En Maureen (Renée de Gruijl) in haar buitenaardse solo die een hele zaal aan het loeien krijgt van een orgasme, de prachtige solo van Tom in de tweede akte (een rol van Ivo Chundro) zijn zomaar een paar hoogtepunten van RENT 2016.

Het blijft zonde dat de originele auteur van RENT, Jonathan Larson ook deze versie niet mee zal krijgen. Hij overleed op de vooravond van de eerste uitvoering voor publiek, in 1996 in New York. Gelukkig heeft hij RENT achtergelaten, waarmee hij bewijst dat de mens in al zijn sterfelijkheid toch iets onsterfbaar achter kan laten. De boodschap van RENT is, dat je moet genieten van het leven, genieten van het nu, en dat je moet leven voor vandaag. Zo is het ook met RENT, ga er naar toe nu het kan, geniet er nu van, want deze musical laten touren lijkt een succesvol idee.

Gezien: RENT, Oude Luxor Rotterdam, dinsdag 4 oktober
Cast: Rosa da Silva, Mitch Wolterink, Ruud van Overdijk, Renée de Gruijl, Karel Simons, Jeske van de Staak, Lars Mak, Ivo Chundro, Luc Steegers, Lisa Berendse
Te zien: diverse theaters in Nederland, tot en met 29 oktober.