Première harpconcert Miriam Overlach van componist Wilbert Bulsink, met het Orkest van het Oosten onder leiding van Ed Spanjaard

Première harpconcert Miriam Overlach van componist Wilbert Bulsink, met het Orkest van het Oosten onder leiding van Ed Spanjaard

Harpiste Miriam Overlach presenteert haar jaarprogramma 2018 met innovatieve harpstukken. Op donderdag 12 en vrijdag 13 april gaat het gloednieuwe stuk dat componist Wilbert Bulsink schreef voor harpiste Miriam Overlach, in première, in Zwolle en Enschede. Hij schreef het stuk ‘Spelingen’ speciaal voor Miriam Overlach op verzoek van het Orkest van het Oosten en Ed Spanjaard. Op 12 en 13 mei – tijdens het Dutch Harpfestival- vindt de eerste Nederlandse uitvoering van Freude voor twee harpen van Karlheinz Stockhausen plaats, door Miriam Overlach en Marianne Smit. In september 2018, tijdens de Gaudeamus Muziekweek, gaat een nieuw stuk voor harp en video dat Johannes Kreidler speciaal voor Miriam componeert, in première. Februari tot en met april vinden de laatste uitvoeringen plaats door Miriam Overlachs Ensemble Lumaka: Visionaire Timbres 1926 waarvoor Miriam Overlach het concept bedacht, en waarin zij met Lumaka een concert uit 1926 doet herleven.

Meer over Wilbert Bulsink en de samenwerking met Miriam Overlach

Wilbert Bulsink (Doetinchem, 1983) is een van de meest vooraanstaande componisten van zijn generatie en hoofdvakdocent compositie aan het ArteZ Conservatorium in Zwolle. Tijdens het compositieproces voor Spelingen diepte Bulsink in nauwe samenwerking met harpsoliste Miriam Overlach nieuwe en ongewone harptechnieken uit. De titel verwijst naar verschillen in stemming, het vinden van mogelijkheden tot beweeglijkheid, en de speelse omgang met nieuw klankmateriaal. Spelingen neemt een aantal speciale door Miriam Overlach gevonden harpklanken onder de loep: het spelen van melodieën met hele hoge flageolettonen of met een natte spons of virtuoze glissandi met een doek tussen de snaren. En uiteindelijk komt ook de ‚gewone’ harpklank aan bod.

Bulsink weet al deze verschillende nieuwe harptechnieken te combineren tot een spannend verhaal voor harp en orkest waarbij de solist het orkest steeds opnieuw uitdaagt tot andere nieuwe, ongewone of juist overbekende klanken. Het orkest antwoordt, contrasteert en schaduwt deze reis door een nieuwe harpwereld van heel erg zacht naar zeer bruut en luid.

In aanloop naar de première in april 2018 krijgt Miriam dagelijks nieuwe schetsen op haar lessenaar. Het feit dat Miriam en Wilbert een stel vormen geeft de mogelijkheid om ideeën meteen uit te proberen, verder te ontwikkelen, te verwerpen of tegenvoorstellen in te brengen en elkaar wederzijds te inspireren. 

Stockhausen – Freude voor twee harpen – Harpfestival 2018

Nederlandse uitvoering tijdens het Dutch Harp Festival op 13 mei 2018

Freude für zwei Harfen is één van de laatste stukken van componist Karlheinz Stockhausen – een mystiek en monumentaal werk van 40 minuten. De harpistes bespelen niet alleen hun instrumenten, maar zingen tegelijkertijd ook een middeleeuwse pinksterhymnus. Het feit dat de harpisten het stuk uit het hoofd opvoeren maakt de performance tot een bijzondere belevenis.

Miriam Overlach is sinds 2017 de nieuwe vaste partner van Marianne Smit, aan wie Stockhausen het werk heeft opgedragen en met wie hij intensief samen werkte. Miriam heeft voor het instuderen in 2017 een aantal weken bij de Stockhausen Foundation in Kürten mogen verblijven.

Voor het eerst waren Miriam Overlach en Marianne Smit met Freude für zwei Harfen te horen tijdens het Bologna Festival in september 2017 en in december tijdens het herdenkingsconcert ter ere van de tien jaar eerder gestorven Karlheinz Stockhausen in diens geborteplaats Kürten.

NRC: “Freude is een verheven, soms bezwerend extatische, soms meer sprookjesachtige zetting van het pinkstergebed Veni Creator Spiritus, met de combinatie van strenge structuur en zinnelijke klank, waarin Stockhausen als geen ander excelleert.” 

Live opname Kürten, dec 2017:

https://www.youtube.com/watch?v=c90YQSmHKCs&t=439s

Première Johannes Kreidler en nieuwe solowerken tijdens Gaudeamus Muziekweek in september 2018

Sinds een aantal jaren geeft Miriam Overlach opdrachten aan componisten om de mogelijkheden van de harp verder te onderzoeken en het repertoire te verrijken. Afgelopen jaar schreven Bart de Vrees, Wilbert Bulsink en Ruud Roelofsen voor haar: solo of ook met elektronica.

Miriam is regelmatig te gast op de Gaudeamus Muziekweek. Eerder speelde zij hedendaagse werken van Aperghis en Berio. Tijdens het festival in september  2018 zal Miriam het nieuwe werk voor harp en videocamera van componist Johannes Kreidler in première brengen. Kreidler is één van de bekendste jonge Duitse componisten en enfant terrible van de Duitse muziekscène.

Miriam zal bovendien een aantal andere stukken tijdens een solo-recital op Gaudeamus presenteren, zoals van Hibiki Mukai (keuze van Gaudeamus) en van de bovengenoemde componisten, die voor haar gescheven hebben.

Laatste uitvoeringen: Ensemble Lumaka’s ‚Visionaire Timbres 1926′, theatraal concert in een concept van Miriam Overlach met muziek en tekst

In het voorjaar 2017 ging het theatrale concert Visionaire Timbres 1926 in première. Ensemble Lumaka speelt met gastmusici werken die in 1926 in het Concertgebouw Amsterdam in première gingen. Acteur Florian de Backere omlijst het concert met spel en teksten, die gebaseerd zijn op historische krantenrecensies over het concert toen.  Nog te zien op 24 februari in het Wilminktheater Enschede, 25 februari in Bloemendaal, 5 maart in Wageningen, en 8 april in VondelCS in de aanloop naar festival Muze van Zuid 2018.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=YB1b6fiDhFY

Miriam Overlach, harpiste en muzikale duizendpoot, bedenkt graag eigen projecten en zoekt steeds naar uitdagende samenwerkingen met andere musici, componisten of theatermakers. Zij is winnares van het Vriendenkransconcours, de Deutsche Musikwettbewerb, het Nederlands Harpconcours en met Ensemble Lumaka van het Kamermuziekconcours Almere. Miriam is een veelgevraagde vertolkster van hedendaagse muziek en medeoprichtster van de educatieve website ComposingforHarp.com.  Als gast speelt zij regelmatig in het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest en Ensemble Modern.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Website met links naar tickets, bio en meer informatie:

www.miriamoverlach.com

 

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.