PLEIN THEATER presenteert: Swart Gat/ Gouden Eeuw van 1 juli t/m 31 juli 2020

Swart Gat/ Gouden Eeuw(Dunguu olo – katibo-ten) is een theatrale installatie over een onbekend deel van de Nederlandse cultuur en geschiedenis, die van de Marrons, in de vorm van een coronaproof labyrint in het PLEIN THEATER.

Marrons zijn afstammelingen van Afrikanen die door slavenhandelaren onder dwang naar Suriname zijn gebracht, zich bevrijdde en vestigden in de Amazone. Detheatrale installatie toont wijsheden vanuit het Marrons perspectief en hun visie op vrijheid, geneeskrachtige planten en omgaan met de dood, in relatie tot de actualiteit van vandaag.

De theatrale installatie wordt op woensdag 1 juli Keti Koti 2020, wanneer de afschaffing van de slavernij gevierd en het slavernijverleden herdacht wordt, geopend in het PLEIN THEATER en is heel de maand juli individueel te bezoeken op vooraf aan te melden tijdslots.Surinaams theater- en filmmaker Tolin Erwin Alexander is door het PLEIN THEATER uitgenodigd als Artist In Resident om in Amsterdam in samenwerking aan de installatie te werken, maar werkt door de corona-omstandigheden als ‘Artist in Quarantaine’ vanuit Ecuador inhoudelijk aan de installatie. Het project is een initiatief van theatermaker, natuurgeneeskundige en directeur van PLEIN THEATER Berith Danse, die al meerdere theatertentoonstellingen maakte vanuit onderzoek naar het Nederlands Slavernijverleden. Andere samenwerkingen zijn onder andere vormgever Bartel Meyburg, video-designer Ramon Coelho en Vereniging Ons Suriname in Amsterdam Oost.

Tickets kunnen alleen online gekocht worden op de gewenste datum en tijd op www.plein-theater.nl. De route duurt ongeveer 20 minuten en is individueel te bezoeken.


PLEIN THEATER is het podium van de wereld om ons heen, een theater aan het Sajetplein in Amsterdam Oost met een actueel programma en een internationale oriëntatie. In de zomer van 2020 zou het PLEIN THEATER een theaterproject uitvoeren op het Keti Koti Festival 2020 in het Oosterpark over de geschiedenis van Amsterdam (Oost) en het Amsterdams slavernijverleden, met de Surinaamse theater- en filmmaker Tolin Erwin Alexander als Artist In Resident in het PLEIN THEATER.

Door de Corona-maatregelen kan de theatermaker echter niet naar Nederland reizen en vinden festivals als het Keti Koti, waar jaarlijks met een grote gemeenschap de afschaffing van de slavernij gevierd en het slavernijverleden herdacht wordt, helaas geen doorgang.

Als cultureel theater in Amsterdam Oost, een stadsdeel met een directe verbinding met het Surinaams Koloniaal verleden, heeft het PLEIN THEATER nagedacht over een vorm die binnen de maatregelen wél uitgevoerd en beleeft kan worden.
“Met Swart Gat/ Gouden Eeuw willen wij een onbekender deel van de Nederlandse cultuur over het voetlicht brengen, namelijk die van de Marrons. De onterechte onbekendheid en wijze waarop erover gesproken wordt doet vermoeden alsof hun cultuur geen onderdeel zou zijn van de gezamenlijke culturele heritage van Nederland. Het feitelijke tegendeel is namelijk waar. Daar waar andere helden in de ‘vaderlandse geschiedenis’ worden omarmd en genationaliseerd, blijven zij in de schaduw van het collectieve bewustzijn. Nu, in 2020, lijkt het mechanisme hierachter nog steeds niets aan urgentie te hebben verloren!

Juist nu een onderwerp als racisme wereldwijd de aandacht heeft willen wij via de kunst van performance, theater en verbeelding inzichten tonen tot de subtiele werking van racisme, uitsluiting, mainstream denken en het diepgewortelde apartheidshandelen dat eruit voortkomt.” – Berith Danse

Over de makers

Tolin Erwin Alexander, van origine Marron uit Suriname, is theater en filmmaker (IDFA Documentaire Stones Have Laws 2018 en Lofzang op de Vrijheid 2018). Zijn werk wordt getypeerd door het zichtbaar maken van de cultuur van de Marrons in Suriname en daarbuiten via theater en documentaires. Als uitgenodigd ‘Artist In Quarantaine’ van het PLEIN THEATER werkt Erwin Alexander op afstand vanuit Ecuador aan het project.

Berith Danse is naast directeur van PLEIN THEATER ook theatermaker en natuurgeneeskundige. In 2001 deed Berith Danse al een diepgaand onderzoek naar het Nederlands Slavernij verleden in Suriname, Ghana, Senegal, Amsterdam en Zeeland en de culturele bronnen die verwijzen naar het waargebeurde verhaal.

Eerdere theatertentoonstellingen van Berith Danse: Slavernij Moment Nu in Amsterdam (2003), Zeeuws Slavernij Moment in Zeeland (2005), Slavernij Labyrint op het Keti Koti (2008), Amsterdam; De Swarte Bocht in Amsterdam (2013). De Voyage of the Hasten Slowly in Amsterdam (2016) en De Lofzang op de Vrijheid – in Suriname (2018).

Voor het maken van de theatrale installatie werken de theatermakers onder andere samen met vormgevend kunstenaars Bartel Meyburg en Paulina Matusiak, Lonnie van Brummelen en Siebren de Haan (film), Ramon Coelho (video-design) Bert Barten (Talking Trees), Dwight Sergio Samson (editing) en betrokkenen van Vereniging Ons Suriname uit Amsterdam Oost.

Het project wordt mogelijk gemaakt door: Fonds voor Oost, Mondriaanfonds, Dutch Culture, de Nederlandse Ambassade in Suriname, VSB-fonds en Fonds Cultuurparticipatie. Plein Theater wordt ondersteund door Stadsdeel Oost.

FOTO: © Marja de Vries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.