PLEIN THEATER presenteert De week van Karina Holla van 25 t/m 28 november

PLEIN THEATER presenteert De week van Karina Holla van 25 t/m 28 november

PLEIN THEATER presenteert van 25 t/m 28 november De week van Karina Holla: Een verdieping op de voorstelling Oorlogsvrouwen en een ode aan het werk van de Nederlandse mimespeelster, actrice, choreografe en regisseuse Karina Holla en haar betekenis voor het theater.

“Karina Holla maakte niet alleen een indrukwekkend oeuvre aan fysieke en beeldende voorstellingen waarvoor zij diverse prijzen ontving, waaronder de Theo d’Or in 2018, ook was zij een belangrijke bouwsteen in het theater en inspireerde zij een hele generatie theatermakers.” – Directeur Berith Danse

Daarom presenteert het PLEIN THEATER van 25 t/m 28 november De Week van Karina Holla: Een verdieping op de voorstelling Oorlogsvrouwen en een ode aan het werk van de Nederlandse mimespeelster, actrice, choreografe en regisseuse Karina Holla en haar betekenis voor het theater.

Oorlogsvrouwen
Dit seizoen maakte Karina Holla de voorstelling Oorlogsvrouwen, waarin zij oorlogsverhalen speelt en vertelt van jonge Russische vrouwen die in 1941 de oorlog ingingen om tegen Hitler te vechten. De verhalen komen uit De oorlog heeft geen vrouwengezicht (1988), een boek van de Wit-Russische schrijfster en onderzoeksjournaliste Svetlana Alexijevitsj, die in 2015 de Nobelprijs voor de Literatuur kreeg. Zij interviewde driehonderd Russische vrouwen over hun ervaringen in de Tweede Wereldoorlog. Vrouwen, vaak meisjes nog, die in 1941 de oorlog ingingen om hun land tegen Hitler te verdedigen. Partizanen, piloten van gevechtsvliegtuigen, mecaniciens en scherpschutters.

In plaats van bruiden werden ze soldaten. Ze vochten net als de mannen, geweer en bajonet in de aanslag. De vrouwen dragen geweren die soms groter zijn dan zijzelf of alsof het geweer een pop is. Ze werden gevangengenomen, gefolterd en gedood. Geconfronteerd met grote wreedheid bleven ze moedig en onverzettelijk. Vrouwen die vier jaar lang geen vrouw mochten zijn.

Lang werd er gezwegen. Wat zij meemaakten aan het front was te gruwelijk. Maar ze zijn het niet vergeten. Karina Holla vertelt hun verhaal. Het verhaal van onvoorstelbaar sterke vrouwen in onvoorstelbare omstandigheden.

Media over Oorlogsvrouwen:

“Karina Holla Glorieert als krachtige oorlogsvrouw” – Theaterkrant
“Rustig vertelt theatermaker Karina Holla de gruwelijke korte verhalen die hoop en weerbaarheid ademen” – Volkskrant ★★★★
Oorlogsvrouwen bij de beste drie theaterervaringen volgens de theatercritici – Theaterkrant

Programma De week van Karina Holla | PLEIN THEATER

Naast het presenteren van de voorstelling Oorlogsvrouwen organiseert het PLEIN THEATER in samenwerking met Karina Holla rondom elke voorstelling een verdiepend programma.

Woensdag 25 november 20:30 | Oorlogsvrouwen – Karina Holla

Na programma: Interview door Andrea van Pol met regisseur Mette Bouhuijs en spelers Karina Holla, Roman Brasser en Rowan Kievits. Het interview wordt ook live gestreamed op de homepage van www.plein-theater.nl

Donderdag 26 november 20:30 | Oorlogsvrouwen – Karina Holla

+ Nagesprek met het publiek en spelers Karina Holla, Roman Brasser en Rowan Kievits, geleid door directeur Berith Danse.

Vrijdag 27 november 20:30 | Oorlogsvrouwen – Karina Holla

+ Nagesprek met het publiek en spelers Karina Holla, Roman Brasser en Rowan Kievits, geleid door directeur Berith Danse.

Zaterdag 28 november 20:30 | Oorlogsvrouwen – Karina Holla

Na programma:

Cello – Anne Sophie Fransen

Gedichten – Paul van der Laan

Zang – Marie Körbl

Locatie: PLEIN THEATER | Sajetplein 39

Meer informatie en tickets: www.plein-theater.nl

Over Karina Holla

In 2018 ontving zij de prestigieuze toneelprijs de Theo d’Or, voor haar aangrijpende rol in ROMP. Zij speelde een stervende vrouw, van wie alleen het expressieve hoofd boven de lakens uitsteekt.

De afgelopen 35 jaar maakte Karina Holla bewegingstheater, als performer, docent en regisseur. Na haar studie aan de Amsterdamse Mime-opleiding, met toonaangevende docenten als Frits Vogels en Luc Boyer, maakte ze haar eigen voorstellingen. Voorbeelden zijn VALESKA, ICH BIN EINE HEXE (1983), over het roerige leven van de groteske danseres Valeska Gert, SOLO/DUO (1985, eerste Mimeprijs) haar internationale doorbraak die in elf landen gespeeld werd; FALTEN (2005), waarvoor zij drie oudere mimeacteurs regisseerde en KAFKA PROJECT (gemaakt in Rijeka, prijs Beste Theatervoorstelling Kroatie 2013). In de voorstellingen ETRE BLESSE (2009, nominatie Mime-prijs) en vooral Fremd-Korper (2014) begon zij veel meer tekst te gebruiken. Vanuit het idee dat zij de verhalen die ze wil vertellen, over het leven van markante mensen, niet puur en alleen in beweging kan overbrengen. Het is bijzonder dat zij de Theo d’Or ontving voor een haast bewegingsloze rol, waarin zij alle expressie in haar mimiek en stemgebruik legde.

Naast het maken van eigen werk was zij verbonden als docent aan de Mime-opleiding van de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans. Zij is van grote betekenis voor de ontwikkeling van jonge makers en spelers in de mime en daarmee ook voor de artistieke ontwikkelingen die de mime als discipline heeft doorgemaakt.

foto: ©Eddy Wenting en Paulina Matusia

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.