Pers preview  AMADEUS De rebel. Zijn muziek. Zijn ondergang – FotoReportage

Pers preview AMADEUS De rebel. Zijn muziek. Zijn ondergang – FotoReportage

Deze zomer is Amadeus te zien, een grootse muziektheaterproductie over misschien wel de meest legendarische componist ooit: Wolfgang Amadeus Mozart. In een regie van Theu Boermans, met Sander Plukaard in de rol van Mozart en Mark Rietman als Salieri. Naast de negen castleden staan in deze muziektheaterproductie sopraan Lucie Chartin, 30 koorleden en een live orkest op het toneel in een indrukwekkend decor ontworpen door Bernhard Hammer (Soldaat van Oranje).

Amadeus vertelt het verhaal over misschien wel de grootste componist allertijden; Wolfgang Amadeus Mozart. Wanneer hij als jong onconventioneel kunstenaar aan het hof van de Keizer verschijnt, is hij vastbesloten om een grootse indruk achter te laten. Hofcomponist Antonio Salieri constateert verbijsterd dat de muzikale inspiratie waar hij zelf naar zoekt, door God aan Mozart is geschonken. Gegrepen door obsessieve jaloezie gaat hij de strijd aan met Mozart, met de muziek en uiteindelijk met zijn geloof in God.

De voorstelling, bekroond met meerdere Tony- en Olivier Awards, werd geschreven door Peter Shaffer en ging in 1979 in première in het Royal National Theatre in Londen. In 1984 won de verfilming door Miloš Forman maar liefst 8 Oscars.

Theu Boermans: “Voor mij speelt Amadeus niet alleen in de klassieke rococo-periode. Het stuk behandelt een eeuwig dilemma en gaat daarom ook over onze tijd en onze samenleving. Een jong, ongebreideld muzikaal talent, een visionair genie, overschrijdt alle bestaande maatschappelijke en artistieke grenzen en bedreigt daarmee de belangen van de gevestigde orde. Hij roept angst en jaloezie op, maar niemand kan ontsnappen aan zijn goddelijk muziek. Een dodelijk dilemma.”

Amadeus is vanaf juni 2019 te zien in de Koninklijke Schouwburg Den Haag en het DeLaMar Theater in Amsterdam. Vanaf september volgt een exclusieve tournee langs Utrecht (Stadsschouwburg), Venlo (De Maaspoort), Heerlen (Parkstad Limburg Theaters), Gouda (Goudse Schouwburg), Leeuwarden (Stadsschouwburg De Harmonie), Breda (Chassé Theater), Rotterdam (Nieuwe Luxor), Enschede (Wilminktheater), Apeldoorn (Theater Orpheus), Alkmaar (TAQA Theater De Vest), Zwolle (Zwolse Theaters), Groningen (MartiniPlaza) en Nijmegen (Stadsschouwburg).

Mozart: Sander Plukaard
Salieri: Mark Rietman
Keizer van Oostenrijk: Vincent Linthorst