NAM – Non Aligned Movement, een zoektocht naar de zwarte Europese identiteit
Een Afrofutiristische reis naar de Balkan
Toen Christian Guerematchi in 2006 naar Nederland kwam als zwarte Sloveen dacht hij dat alle Nederlanders van kleur zich ook als Nederlands zouden identificeren. Maar tot zijn verbazing identificeerden de meesten zich, in tegenstelling tot hemzelf, met hun roots buiten Europa.“De concepten  – allochtoon en autochtoon – waren nieuw voor mij”, aldus Guerematchi die geboren werd in een land dat niet meer bestaat, voormalig Joegoslavië. Sindsdien probeert hij aan mensen in Nederland, zowel witte mensen als mensen van kleur, uit te leggen dat zijn referentiekader omtrent de zwarte Europese identiteit cultureel met die van het westen verschilt. “Mijn referentiekader baseert zich namelijk op een verleden van dekolonisatie in plaats van kolonisatie”. Het Nederlandse racisme debat heeft iedereen wakkergeschud en is dit jaar in een stroomversnelling terechtgekomen door de wereldwijde BLM-beweging. Als kunstenaar kon Guerematchi er ook niet aan ontkomen. In de vocalist, gitarist en songwriter Shishani, die genomineerd is voor de Amsterdamprijs voor de Kunst 2020, vond hij niet alleen een artistieke bondgenoot, ook cultureel liggen hun levensverhalen dicht bij elkaar. Precies dit verhaal en de dualiteit van het hebben van een gemixte achtergrond en de kracht om daarmee bruggen te vormen tussen Europa en Afrika, wordt vaak nog te weinig gehoord en misschien zelfs onderschat. Voor de danssolo NAM – Non Aligned Movement die op het Amsterdam Fringe festival in premiere gaat, maakte Shishani de muzikale invulling van de zoektocht naar de zwarte Europese identiteit. Samen laten zij zich voeden door hun eigen achtergrond en de stemmen en bewegingen van de Afrikaanse diaspora. In NAM – Non Aligned Movement gaan we op een epische afrofuturistische reis terug naar de Balkan, waar het allemaal begon voor Christian Guerematchi. De titel NAM Non Aligned Movement is geïnspireerd op de beweging van ‘niet gebonden landen’ uit de jaren ’60 die een rol hebben gespeeld in de dekolonisatie van de wereld en de onafhankelijkheidsstrijden van zogenaamde derdewereldlanden. De beweging zetelde in Belgrado waarmee Joegoslavië het eerste voorzittende land werd met Josip Broz Tito als een van de oprichters. In Guerematchi’s werk spelen zowel het Nederlandse racisme debat als de dekoloniale geschiedenis van Joegoslavië  een belangrijke rol: “Ik voel me als artiest aangesproken om deze maatschappelijke en sociologische thema’s artistiek vorm te geven. Of mooier gezegd het gaat mij om het te verbeelden”. Tijdens het Explorez festival op 24 oktober 2020 zal er ook een nagesprek gepland worden waarin we het gesprek aangaan over de verschillende culturele codes, die in de voorstelling gebruikt worden en zal er ook worden stil gestaan bij het verschil tussen koloniale en dekoloniale roots in de zwarte identiteit. Beoogd is een gesprek over intersectionele oplossingen van maatschappelijke knelpunten. Omdat de kunst en in dit geval de danskunst een dermate groot thema niet in zijn volledigheid kan weergeven, is het onze wens om een constructieve uitwisseling te faciliteren en door de dans te stimuleren.
Christian Guerematchi Guerematchi werkte voor het eerst met ICK Dans Amsterdam samen voor het box- en dansonderzoek van Pieter C. Scholten en Emio Greco, Rocco (VSCD Zwaan ‘Meest Indrukwekkende Dansproductie’ 2012). Guerematchi zelf was genomineerd voor de Zwaan ‘Beste dansprestatie’. In 2019 heeft Guerematchi White Noise gemaakt, zijn eerste grotere en eigen geproduceerde voorstelling in samenwerking met de spoken word artiest OTION, over het identiteitsconstruct zwart en zelf-liefde tegenover zelf-haat.

Met het nieuwe project NAM – Non Aligned Movement wil Guerematchi de artistieke taal die hij in het vorige project is begonnen verder ontwikkelen en vooruit brengen. De focus van zijn artistieke onderzoek ligt op het zwarte lichaam. De verbeelding ervan en de culturele misconcepties die bij dit onderwerp erbij komen kijken. Een grote rol in Guerematchi’s makerschap spelen ook gender en gender constructies. “Mijn werk betracht ik als politiek in de zin dat het actueel is met de erbij horende urgentie,” vertelt Guerematchi.
CREDITS

Concept/choreografie/productie: Christian Guerematchi

Muziek/geluid: Shishani
Tekst/dramaturgie: Gita Hacham
Kostuums/Design: Jonathan Ho
Creative Director: PINKB!NK
Fotografie: Alwin Poiana
Grafische vormgeving: Katja van Stiphout
Mogelijk gemaakt door: ICK Dans Amsterdam & AFK

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.