Muziektheaterstudenten DAPA sluiten opleiding af met indrukwekkende MacBitch

Recensie: Jessica Uijttewaal

Eind juni was het weer tijd voor de Finals van Dutch Acadamy of Performing Arts in Den Haag. Op 27 en 28 juni was het de beurt aan jaar drie van de afdeling muziektheater. Dit was tevens hun afstudeervoorstelling en dus direct hun laatste voorstelling op DAPA.
Het was in ieder geval een voorstelling die anders was dan anders. Geen musical die het aanwezige publiek al eerder zag. De titel spreekt al tot de verbeelding; MacBitch.

De gelijkenis met een ander stuk is dan wel direct gelegd, het welbekende Macbeth. Het is dan ook hetzelfde verhaal, maar dan gezien vanuit het oogpunt van Lady Macbeth. Waar in de Engelse tragedie van Shakespeare haar man centraal staat, maken we hier beter kennis met Lady Macbeth. Haar man is druk met carrière maken, maar zij wil eigenlijk gewoon graag een kind. Misschien lukt dat als haar man aan de macht is? Ze zet haar man dan ook aan om de koning te vermoorden en zo de nieuwe machthebber te worden, zodat zij indirect de touwtjes in handen kan nemen. Maar of het haar nou alles oplevert wat ze voor ogen had?


In het stuk zijn niet veel verschillende hoofdrollen, dus om iedereen zijn moment in de spotlights te geven, wisselen de zeven dames uit de afstudeerklas elkaar af als Lady Macbeth. In het begin is het even schakelen, maar het went al snel. De avond wordt sterk geopend door Lakshmi Gajadin, waarna, in willekeurige volgorde, Joyce Bonte, Merel Kersseboom, Vera de Vries, Ilona Remmerswaal, Sequoia van Ekeren en Jaimy den Otter allen hun versie van een bijzondere dame neerzetten. De afwisseling staat mooi symbool voor de verschillende kanten van Lady Macbeth. Ieder zet haar neer op haar eigen manier en dat blijkt uiteindelijk goed te werken in dit stuk.
Naast de dames, zijn er ook nog drie heren te vinden in deze muziektheaterklas. Zo zien we Niels de Mossenau als Macbeth, die door zijn vrouw onder druk wordt gezet om de koning te vermoorden en zo de macht over te nemen. Zowel acterend als qua zang zet Niels een sterke performance neer. Dan is daar uiteraard ook De Koning, een rol van Bas Groote. Bas heeft de juiste uitstraling voor deze rol, hij staat vol zekerheid op het toneel en doet zo de rol eer aan. Tenslotte zien we Joshua van der Toorn. We zien hem vooral tussen de dames, waar hij aan de ene kant dus opvalt, maar tegelijk ook zo in op gaat. Er zullen zeker dames in de zaal gezeten hebben die minder soepel op hakken over dat toneel zouden gaan.

De muziek in Macbeth was afkomstig uit Taboo, een musical met muziek van Boy George. Met nummers als Freak, Out of Fashion, Pretty Lies en Petrified erg toepasselijk op het verhaal. Het is schitterende muziek, die vooral in de samenzang goed gebracht werd.
Een indrukwekkend stuk en wat een mooie manier om zo je opleiding af te sluiten!

FOTO: © Erick Kicken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.