MOETEN COMEDIANS VREZEN VOOR HUN BAAN?

MOETEN COMEDIANS VREZEN VOOR HUN BAAN?

BOOM CHICAGO’S NIEUWE SHOW THE FUTURE IS HERE – AND IT IS SLIGHTLY ANNOYING OVER ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Amsterdam – Worden onze banen ingepikt door robots? En als dat zo is, hoe zit het dan met de banen van de comedians van Boom Chicago? Kunnen hun improvisatiekunsten net zo makkelijk worden gedaan door robots? Dat zie je in de nieuwe comedyshow van Boom Chicago: The Future is Here – And it is Slightly Annoying. Het is een komische verkenning van technologie en wat dit betekent voor ons als mensen. Nu kunstmatige intelligentie, 3D-printen, blockchain en big data onderdeel zijn van ons dagelijks taalgebruik is de vraag of onze toekomst er daarmee rooskleuriger uit gaat zien of dat onze robot-overlords ons gaan vervangen thuis en op ons werk. De show is de eerste nieuwe productie na het 25-jarig jubileum dat groots werd gevierd. The Future is Here – And it is Slightly Annoying gaat op donderdag 18 april in première en is vanaf dan elke woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag te zien bij Boom Chicago in Amsterdam. De kaartverkoop voor de nieuwe show is inmiddels gestart. 

Boom Chicago’s eigen robot
De show gaat niet alleen over technologische vooruitgang, maar het gezelschap maakt ook op baanbrekende wijze gebruik van innovatieve technologie. CEO Saskia Maas: “In een van de sketches zal Boom Chicago’s eigen robot – nou ja, een flatscreen op wieltjes – te zien zijn, die meedoet met de comedians. Kun je AI gebruiken om een robot te leren om grappig te zijn? Wij denken dat comedians de laatste mensen zijn die worden vervangen door automatisering. Hebben we gelijk? Misschien niet.

Dit is de eerste productie na hun 25-jarig jubileum in juli 2018. Het ensemble zet zijn traditie van technologisch innovatieve shows voort. In 2000 introduceerden ze camera’s, schermen en live internet in het theater. Live at the Leidseplein, Your Privacy is our Business zette Boom Chicago op de kaart als een internationale pionier op het gebied van technologisch innovatieve producties. In 2006 reikte het gezelschap de grenzen van vernieuwende technologie verder op in Me, MySpace and iPod en die show werd wederom met lovende reacties ontvangen. Met Social Media Circus in 2011 bracht de cast van Boom Chicago het wereldwijde fenomeen van sociale media naar voren en hoe het onze samenleving zou transformeren.

Andrew Moskos, artistiek directeur en mede-oprichter: “We staan aan het begin van een nog grotere maatschappelijke verandering, een gegevensgestuurde, informatiezware automatisering, die werk, leven, gezondheid, liefde en relaties zal beinvloeden. Het heeft zowel de belofte in zich van plezier, vrijheid en comfort, terwijl het ook bijdraagt aan isolatie, angst en massale werkloosheid. Bovendien lijkt het nooit zijn beloften waar te maken. We hebben de toekomst gezien en het is een beetje irritant.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.