Matzer brengt een ontroerend Reuzenperzik van Dahl naar de theaters

Recensie + foto’s: Anita van Crey

Een half uur voor aanvang van de première van Roald Dahl’s Reuzenperzik in de Verkadefabriek in Den Bosch was het een drukte van belang met een melée van gespannen geroezemoes van kinderstemmen. Eenmaal in de zaal na aanvang verstomde dit al snel in gespannen ondergedompeld in de voorstelling. Vrijdag had producent Matzer al een voorpremière gehad voor een klein en belangrijk testpubliek, waaronder een aantal kinderen.  Aan de hand van hun reacties werd er op zaterdag nog hard gewerkt om de laatste puntjes op de i te zetten.

In de anderhalf uur durende voorstelling zet Marijn Klaver een aandoenlijke en overtuigende James Henry Trotter neer. Een eenzaam jongetje dat, nadat zijn ouders in Londen opgegeten zijn door een nijlpaard, woont bij zijn tantes. Deze tantes (Tante Spons, uitmuntend neergezet door Margo Verhoeven en Tante Spijker, voortreffelijk vertolkt door Jasper Boeke) gebruiken Jasper als huisslaafje; Jasper is eenzaam. Gedurende de voorstelling ontwikkelt het eenzame jongetje zich tot een zelfstandige jonge man. Marijn Klaver studeerde in 2003 af aan de Toneelschool van Amsterdam. Hij speelde in onder andere De Scheepsjongens van Bontekoe en in Soldaat van Oranje. Over zijn rol als James Henry Trotter zegt hij: “Het is mooi om dit fantasievolle verhaal door de ogen van James te beleven. De groei van eenzaam kind naar zelfstandige jonge man is een leuke ontwikkeling om vorm te geven. “

Roald Dahl is één van de helden van artistiek leider van Matzer Theaterproducties, Madeleine Matzer. ‘Hij is een groot ambassadeur voor elk kind dat zich wel eens onbegrepen voelt. Zijn humor is ongekend en zijn verhalen prikkelen. Als je een boek van Dahl in het theater wilt spelen, hoor je normaal gesproken gebruik te maken van de officiële scripts. Bij uitzondering kreeg ik toestemming om het boek zelf te bewerken.”

Deze aanpak resulteert in een voorstelling vol humor. Sociale statements over bijvoorbeeld plastic soep in de oceanen en pesten worden niet geschuwd.  Ook de Amerikaanse president Trump maakt zijn, twijfelachtige opwachting.

‘Eerst was mijn leven vreselijk naar. Maar hier in de lucht is het never nooit saai. Ik was ongelukkig, verlegen en bang. Nu heb ik vrienden voor levenslang. Ik was zo alleen en maakte niks mee. Nu is elke dag anders in de lucht of op zee.’ ‘Nu hoef ik nooit meer eenzaam te zijn.’

Het leven van James, wonend bij zijn gemene tantes, verandert volledig als hij van een vreemd oud mannetje een zakje magische krokodillentongen krijgt. Hij komt terecht in een Reuzenperzik, waar hij allerlei levensgrote insecten ontmoet zoals de ijdele Duizendpoot, de bange blinde Zijderups en het Lieveheersbeest. Samen met hen legt hij een bizarre en lange reis af, tot de perzik uiteindelijk landt op een erg onverwachte plek….

 

Jasper Boeke vertolkt op geheel eigen wijze hilarisch Tante Spijker en de blinde Zijderups. Boeke is componist, muzikant en acteur. Na 15 jaar zelf op het podium te hebben gestaan als acteur en bassist bij Toneelgroep Amsterdam en geleidelijk meer en meer componist te zijn geworden, keert hij met De Reuzenperzik weer terug bij zijn  oude liefde: het theater. Enkele uitspraken van Tante Spijker: “Ben je de wortels van de dode perzikboom aan het kussen mislukkeling? Sta onmiddellijk op lui varken! Ga direct terug en zorg dat je klaarkomt met houtjes hakken. “ Als bange blinde Zijderups (nadat er onenigheid is tussen James, Duizendpoot en Lieveheersbeest) : “Hou op jullie allemaal. Ik zie niks en dan ziet iedereen er hetzelfde uit. Ik vind James lief en pesten is niet leuk! Nooit! “

Lieveheersbeest vertolkster Margo Verhoeven rondde in 2015 haar opleiding af aan de Amsterdamse Toneelschool en de Kleinkunstacademie. Ze was op TV te zien in Het Klokhuis. Deze zomer stond ze op de Parade in ‘Als je in Brabant een begrafenis plant tijdens Carnaval komt er niemand.  In de Reuzenperzik speelt ze naar het insect ook Tante Spons. Lieveheersbeest is sociaal en een echte teamplayer.  “Waar iemand vandaan komt, is niet zo belangrijk James. Het gaat veel meer over waar je samen heen kan gaan. “ Lieveheersbeest charmeert met haar Franse accent. “we do bu run”.

 

Stijn Westenend is vooral bekend van zijn rol als Jozef Geelman in de twee films van Pietje Bell. In het theater speelde Westenend onder andere bij het Ro-Theater. In deze voorstelling van Matzer Theaterproducties speelt hij het oude mannetje met de krokodillentongen, verslaggever en Duizendpoot. ‘Deze laarzen zijn om op te lopen. En dat is wat ik doe. Op een dag lopen al deze laarzen met z’n allen naar jou toe. “.  Westenend zet een aanwezig personage neer, wat druk doend regelmatig lachsalvo’s uit de zaal uitlokt.

Het compacte decor, hellend en voorzien van trap en verstopte openingen, plaats het publiek door het inventieve gebruik van licht van zwevend door de lucht naar dobberend op de oceaan. De muziek van deze familievoorstelling is ook weer gecomponeerd door Helge Slikker.

De Reuzenperzik ontroert, zet aan tot nadenken en boeit van de eerste minuut tot de laatste. Tot en met januari 2018 is de voorstelling te zien in diverse theaters. Voor de speellijst zie www.matzer.org.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.